DOETINCHEM BLIJFT WINNEN

Door Roel Evertse

De eerste nul is gevallen. Peter Roessel viel de twijfelachtige eer te beurt om als eerste en voorlopig enige een nul te scoren. Absoluut geen schande; het geeft juist aan in welke supervorm kennelijk bijna iedereen steekt. Met ogenschijnlijk veel gemak werden de reserves van Promotie met 6-2 opgerold. In dezelfde zaal kreeg het 1e team van Promotie overigens een geweldig pak slaag van Spijkenisse: ½-7½, zodat de Zoetermeerders met een schamele 2½
punt uit 16 partijen naar huis konden. Terug nu naar onze wedstrijd.De score werd geopend door Marius van Hal. In zijn partij werden de dames al op de 5e zet geruild. Marius offerde een pion voor initiatief, had misschien “iets”, maar in de partij vervlakte de boel vrij snel: ½-½. Peter Roessel beziet de zaken immer van de zonnige kant: “Ik heb maar geen remise aangeboden, want ik sta een pion voor.” Daar stond helaas tegenover dat zijn stukken elkaar op de damevleugel hopeloos in de weg liepen en zijn koning een wat eenzaam en droevig bestaan leidde aan de andere kant van het bord. Ondergetekende zorgde voor de gelijkmaker. Mooi was het allemaal niet, maar 39. La5-d8 werd met zo veel overtuiging op het bord gekwakt, dat het net leek, alsof het won. De tegenstander keek ernaar als een konijn in een koplamp en overschreed de tijd, de zoon van het opperwezen aanroepende. Henk Riepma speelde fraai en degelijk priegelschaak. Na een afwikkeling kreeg hij steeds meer pionnetjes voor de “kleine kwal”. De pionnen raakten aan de wandel en dat betekende een vol punt. (2½-1½). Marino Küper vroeg twee maal toestemming aan de teamleider om remise aan te bieden, nadat hij met wit nog wel in de opening bijna onder de voet was gelopen. Die toestemming werd streng geweigerd en Marino won op zijn sloffen. Theo Goossen speelde aanvankelijk razendsnel, terwijl zijn tegenstander bijna alle tijd investeerde in de eerste 20 zetten. Steeds leek het erop dat Theo ergens in het eindspel winnend voordeel had, maar de berichten uit de analysekamer luidden dat het evenwicht nergens echt verbroken is geweest (4-2). Sander van Vucht had ons op de heenweg deelgenoot gemaakt van een leuk variantje dat hij op internet uitprobeert, in navolging van ons oud-lid Vincent Rothuis. Prompt kreeg Sander het op het bord en speelde, geholpen door deze mentale rugwind, de gehele partij voorbeeldig. Ten slotte Kees Nederkoorn, die na het afgelopen, voor hem mislukte seizoen aan een prima comeback bezig is. Secuur verdedigen combineerde hij met een scherp oog voor de eigen kansen. Toen zijn tegenstander daarop wat te zorgeloos reageerde, kreeg hij daarna geen enkele kans meer. Het enige dat de Zoetermeerder toen nog kon doen was de onvermijdelijke opgave met een uurtje rekken.
Na drie ronden hebben we de maximale score van 6 matchpunten en dat is zonder meer een zeer fraai resultaat. Op het gevaar af voor een rasechte zwartkijker versleten te worden, durf ik wel te stellen dat de kans op degradatie nu wel klein is. Maar om nu van een eventueel kampioenschap te dromen is ook onzin. Daar voor is het krachtsverschil met bijvoorbeeld ASC, onze volgende tegenstander en de huidige koploper, veel te groot in ons nadeel.

PROMOTIE 2 - DOETINCHEM

Sibbing 2020 - Theo Goossen 2072 ½-½