SV DOETINCHEM 2 BEKERT VERDER

door Erwin Verhoogt, 11 januari 2008

Gisterenavond begon het bekeravontuur voor het Tweede van Doetinchem. In de voorronde waren wij gekoppeld aan de Toren 2 uit Elst. Gezien het grote gebied dat de OSBO beslaat, was dit niet eens zo'n slechte loting.
Thomas, onze wedstrijdleider, besloot in al zijn wijsheid tot een tactische opstelling. Gert-Jan mocht zodoende als mogelijke KOP van JUT aan het eerste bord plaatsnemen, gevolgd door John, Thomas en ondergetekende! Het is niet netjes om je eigen partij als eerste te vermelden, maar ja deze was ook weinig vermeldenswaardig. Na 19 zetten was de fut zodanig uit de stelling, dat ik Thomas vroeg om mij uit mijn lijden te verlossen en mij een remise-aanbod toe te staan. Ik had toen al gezien dat John duidelijk beter stond. Ik moest eigenlijk doorspelen, maar mocht na het uitvoeren van mijn zet het toch aanbieden. Mijn tegenstander die blijkbaar in de veronderstelling was dat ons team uit een hogere klasse kwam nam mijn aanbod gretig aan. Ja, je hebt van die avonden dat je geen potten kunt breken!
De andere partijen bleken aanmerkelijk meer spektakel op te leveren. John die als tweede klaar was, leek zijn tegenstander aanvankelijk via een koningsaanval van het bord te drukken. Omdat zijn opponent zich creatief verdedigde duurde het langer dan verwacht. John bleef rustig en nam de tijd. Later werd in de wandelgangen nog gesproken van tijdnood, maar hier is nooit sprake van geweest: met ruim 16 minuten op de klok, konden de stukken na een paar zetjes in het doosje.
Gert-Jan speelde een puike pot: hij speelde Skandinavisch, maar kreeg een variant op het bord dat ik als theoriekenner niet eerder ben tegengekomen. Hij won al snel een pion op a2, waarvoor zijn tegenstanderwel ruimtelijk overwicht kreeg. Het werd een spannende partij, met wederzijdse kansen, waarbij Gert-Jan zelfs een volle toren meer had. Ook zijn opponent gebruikte zijn creatieve ingevingen: met een sterk loperpaar bleef hij dreiging houden. Ik wilde de enige verdedigende zet instralen, maar dit bleek niet nodig. Onze man voerde de zet uit en drong even later de stelling binnen. Precies volgens het plan in zijn hoofd, zoals hij later zelf zei, dwong hij zijn tegenstander tot overgave. Onze overwinning was hiermee een feit.
Ondertussen was Thomas nog aan het ploeteren. Hij kwam in de opening een pion voor (een vrije a- pion, die tot ver in de partij op a7 bleef staan), maar had wel een ontwikkelingsachterstand. Hij overzag op een gegeven moment dat zijn tegenstander een pion kon terugwinnen, en belandde in een mindere stelling met complicaties. Zijn tegenstander koos later voor een verkeerde afruil en verloor een stuk. Thomas moest nog goed verdedigen omdat zijn tegenspeler hem in een matnet probeerde te lokken. Thomas die nog weinig tijd had speelde op z'n gemak verder, maar bracht uiteindelijk het laatste punt binnen. Ik voegde hem nog toe dat je met weinig tijd gewoon moet zetten en niet nadenken, maar dit was blijkbaar aan dovemans oren besteed! Al met al een moeizame maar leuke wedstrijd. Na dit opwarmertje kunnen we onze borst natmaken, want nu volgt een team uit de Eerste klasse. Niet getreurd heren want: nieuwe ronde nieuwe kansen!!!

Elster Toren 2 1609 - Doetinchem 2 1686 ½–3½
1 Arzumanyan - - Gert-Jan Zonneveld 1599 0 - 1