SIMULTAAN MOVSESIAN GROOT SUCCES

Zaterdag 15 maart was de Tsjechische IGM Sergei MOVSESIAN uit Pardubice, onze zusterstad, naar Doetinchem gekomen voor een Simultaan. Dit in het kader van onze 100ste verjaardag.

Er waren 24 schaakliefhebbers op dit evenement afgekomen. In een fantastisch onderkomen van de firma Nedcon, die deze activiteit ook financieel mogelijk maakte, kregen de schakers waar voor hun weinige geld.

Allereerst werd er verhuisd naar 'de overkant' waar in het hoofdkantoor een live-verbinding tot stand werd gebracht met Nedcons vestiging in Pardubice. Daar was de burgemeester van Pardubice, de zusterstad van Doetinchem aanwezig. Deze burgemeester communiceerde met behulp van dit moderne communicatiemiddel met de Doetinchemse sportwethouder Koos Kuiper. Dit was voor de aanwezigen te volgen via een groot scherm. Er werd niet alleen gesproken over de vriendschappelijke banden en het jubileum van SVD, ook werd er vooruit gekeken naar de marathon in Tsjechië waaraan wethouder Kuiper deel gaat nemen met vier Nederlandse sporters. Hilariteit ontstond er toen de één het over een marathon had terwijl de ander sprak over de helft daarvan. Wie van de twee komende zomer verrast gaat worden werd overigens niet geheel duidelijk.

Video - opname & bewerking: Sander van Vucht

Terug aan 'de overkant' werden de aanwezigen kort toegesproken door wethouder Kuiper en de beide voorzitters van de schaakverenigingen, Tom Vesely van SK Rapid Pardubice en Kees Nederkoorn (SVD). Met name de voorzitter van SV Doetinchem, Kees Nederkoorn, heeft een groot aandeel gehad in de totstandkoming van deze simultaan.

Na alle plichtplegingen en de openingszet door wethouder Kuiper werd het stil in de ruime speelzaal. Er werd gezucht, gekreund, gefluisterd en soms ingehouden gelachen. Dat Mister Movsesian niet bepaald een thuisschaker is, was elke deelnemer na een paar zetten al duidelijk. In een razend tempo liep hij zijn ronde. Vaak was hij sneller terug dan menig schaker had gehoopt. Het duurde dan ook niet lang voor de eersten op moesten geven. Een ervaring rijker, een illusie armer. De eerste 15 partijen verliepen volgens planning van onze gastspeler. Vervolgens moest hij toch een remise toestaan aan good old Theo Goossen. De plaatselijke trots vertelde dat hij normaal gesproken tegen elke tegenstander door gaat voor de winst, maar het nu maar niet had geprobeerd. Remise was in dit geval een prima resultaat. Of onze Tsjechische grootmeester hiervan onder de indruk was zullen we nooit weten maar twee partijen later moest hij zowaar een nederlaag incasseren. Henk Riepma wist als enige deze middag te winnen. De speler uit het eerste team van SVD speelde een meer dan verdienstelijke partij. Henk verdient dan ook zeer terecht alle eer en bewondering van de aanwezigen. Hopelijk biedt Henk ons de partij aan om op deze website te zetten.

Het aantal nog actieve deelnemers werd minder en minder. Uiteindelijk waren er nog twee partijen bezig waar de kijkers hun gedachten over konden laten gaan. Tussendoor had SVD-er Frans Kuggeleijn nog eventjes een remise gescoord. Voor velen een grote verrassing, voor een enkeling niet meer dan logisch. Marino Küper kondigde aan het Sergei 'mooi te laten afmaken'. Het zal u niet verbazen dat dit dan ook gebeurde. Ook veel lof was er voor Patrick van Waardenburg. De Doesburgse schaker wist met knap spel een gelijke maar lastige stelling tot remise te brengen, ondanks grote druk en fanatiek aanvalsspel.

Uiteindelijk mag Mister Sergei Movsesian met een score 21,5 uit 24 (bijna 90%) niet ontevreden zijn. De uit Pardubice meegebrachte cadeautjes reikte de grootmeester uit aan de spelers die er in zijn ogen het meest recht op hadden, Henk Riepma en Patrick van Waardenburg. De meeste schakers kunnen terugkijken op een zeer geslaagde schaaksimultaan tegen een zeer sympathieke en respect afdwingende internationaal grootmeester. Enige minpuntje voor de organiserende vereniging was wellicht dat er weinig thuisschakers aanwezig waren. Mogelijk worden deze hierbij uitgedaagd om bij een volgende activiteit deel te nemen.

Voor het eerst in Nederland gehouden en zeer zeker spectaculair. Schaakliefhebbers mogen dit niet missen. Meld u aan en noteer in uw agenda:

12 APRIL 2008: HET 1e OPEN NK FANTASIESCHAAK IN DOETINCHEM.