De Toren 6 (j) - Doetinchem 3

door Erik Minderman (De Toren)

Een nieuw team dus nieuwe kansen. Dan start je natuurlijk met een team bespreking. Dit leverde wat verwondering op. Dit is toch schaken? Ja, team schaken, vandaar. En dan is de wedstrijd begonnen. Loop ik hier en daar te kletsen ben je een kwartier verder en staan bord 6, invaller Kyra-Tiana , en bord 5, Yassine al een stuk voor. Een goed begin is het halve werk.
Doetinchem was al wat angstig voor deze wedstrijd want ze hadden slechte ervaringen tegen torenteams. Ik hoop dat dit team van het zelfde hout gesneden is als de andere toren teams. De eerste winst is binnen. De tegenstander van Martijn zag een mat over het hoofd, Martijn niet. Hij speelde netjes zijn eigen spel en ging niet mee met zijn tegenstander. Vlot de partij invoeren waar niet veel over te zeggen viel. Daar komt Yassine aan, gewonnen! Zijn tegenstander heeft opgegeven, hij zag de ene pion na de andere pion verdwijnen. Een fout brak hem op, de diagonaal daar hebben meer mensen wel eens moeite mee, en daar ging zijn toren. Een pion mee snoepen op b7 zorgde ervoor dat hij al snel zijn dame moest ruilen. Yassine maakte een open lijn en was niet meer te stuiten.
Nu even op de andere borden kijken.
Na een uur spelen ziet het er goed uit. Op bord 1 heeft Erik het niet gemakkelijk, maar de partij is nog in evenwicht. Raimond staat op bord 3 een pion voor, een rustige partij. Ik ben benieuwd hoe hij dat afrond. Op bord 4 gaat het goed, Iris zit daar rustig te schaken, zet haar tegenstanders partij onder druk en snoept een stuk af. Kyra-Tiana gaat rustig door en staat nu een paard en loper voor. En voor dat je het weet heeft ze gewonnen. Een leuke mat, maar dat mag ook wel met twee stukken voor. Een prima partij.
Dit is wel weer wat anders dan met mijn vorige teams. Eerst gebeurde er het eerste anderhalve uur niet veel en nu is het eigenlijk al voorbij. Iris speelde een rustige pot en zette haar tegenstandster onder druk en die bezweek. Niet kijkend naar de cadeautjes die ze kreeg moet je de partij maar bekijken. Pxf7, erg mooi, en toen was het helemaal voorbij. Echt even kijken. Raimond heeft er ondertussen nog een pion erbij. Bij Erik valt te genieten, niet te telen hoeveel stukken er in staan. Ja, daar moet het nu gebeuren, wie doet de goede zet? De druk werd te veel en nu staat hij een stuk achter. Maar Erik kan knokken; ik blijf benieuwd. Raimond heeft onder tussen wat afgeruild en dat lijkt goed te gaan. Meer dan goed want de winst is binnen. Keurig uitgespeeld, maar nu nog de nog betere zetten vinden, die sneller tot de ondergang van de tegenstander leiden, dat hoop ik dit seizoen nog te zien. 5-0 voor en Erik zit te zweten, hij weet niet van opgeven. Een loper tegen een pion achter met allebei nog een paardenpaar en twee pionnen. Ik geef hem nog kansen…. Nu is de stand twee paarden en een pion tegen twee pionnen en een paard. De grote vraag is dan als iemand twee paarden overhoudt is het dan remise? Het antwoord is ja, maar Erik weet dat niet en zijn tegenstander ook niet. Toch mooi terug gevochten. De pion is er af en hij gaat remise aanbieden. 5½ - ½ een goed begin van de competitie.
De tegenstanders waren meer van mening dat de jeugd weer eens geen respect voor de ouderdom had. Toch werd deze mening niet door iedereen gedeeld.
Ook Monique en Laurien weer bedankt voor de drankjes en de hapjes.

De team captain.