BEKERWEDSTRIJD SVD 2 - VOORST 1:   0-4
door Adri Maranus

Een ongelukkige loting kun je wel zeggen. Een derde klasser tegen een eerste klasser, zoiets als Babberich tegen Ajax. Een gezellige drukte in het denksportcentrum, dat wel, waar ook ons eerste speelde. Omdat we onze beide topspelers misten vanwege een invalbeurt in het eerste waren we extra verzwakt en was de gemiddelde rating van ons ruim 300(!) Elo-punten lager. Toch werden we zoals de uitslag wellicht doet vermoeden niet kompleet van het bord geveegd.
Frans aan bord 1 was het eerst klaar. Zijn tegenstander offerde een stuk voor 2 pionnen, waardoor de koningsvleugel van Frans helemaal open kwam te liggen en een mataanval niet meer te voorkomen was. Adri hield het wat langer vol. Hij had in een Siciliaan de zwarte stukken. Materieel bleef het lang gelijk. Zwart moet het van een snelle opmars op de damevleugel hebben, maar kwam daar niet echt aan toe. De druk op de eigen koningsvleugel nam allengs toe en uiteindelijk resteerde een glad verloren pionnen eindspel.
Op de andere borden was ons verzet heviger. Gerard speelde na de opening met een pion minder maar had aanvankelijk actiever

stukkenspel. Dat voordeel verdampte naarmate er meer geruild werd en tenslotte werd een eindspel bereikt met nog altijd een pion minder voor Gerard maar de ongelijke lopers boden uitzicht op remise. Op zeker moment was er ook echt een remisestelling ontstaan. Op dat moment koos Gerard voor de verkeerde opstelling van de koning en ging de partij alsnog verloren. Nog dichter bij een score was Henk. Hij speelde uitstekend en stond de hele partij prettig. Het eindspel van pionnen en een loper stond zeker niet minder voor hem hetgeen een remise aanbod van zijn tegenstander opleverde. Henk speelde door, overschatte zijn stelling en na een foutieve pionopmars was het snel bekeken; helaas! Na ruim 3½ uur was de wedstrijd gestreden en konden we met opgeheven hoofd bij ons eerste gaan kijken alwaar de meeste borden nog aan de gang waren. De hoop om te leren hoe het echt moet werd evenwel rap de bodem ingeslagen: ook op dat niveau gaat nogal wat mis.
Het bekeravontuur zit er weer voor een jaar op. Volgend jaar moeten we maar eens beter loten.

SV Doetinchem 2 1631 - Voorst 1 1936 0 - 4
1 Frans Kuggeleijn 1594 - Jeroen Bosch van Rosenthal 1913 0 - 1