'SCHAAKVOETBAL'
door Gert-Jan Zonneveld

Wat is het verschil tussen schaken en voetbal?
Schaken doe je met de handen en voetbal ook, denk maar aan de inworp en die lange slungel in het doel.
Kan je de tegenstander onderuit trappen als je die bal (de koning) niet kan krijgen? Moeilijk, er staat een tafel tussen en daarbij zit ie op een stoel.
Kan je buitenspel staan? Ja, dat is zoiets als schaak staan.
Waarom hebben wij geen hoekvlaggen? Dat zijn de torens, die worden in de hoeken opgesteld.
Is er sprake van een middenstip? Ja het centrum, daar trap je de eerste pion heen.
Waarom hebben wij geen doelen aan weerszijden? Doelen zat bij het schaken.
Is een reservebankje niet aan te bevelen? Boven is de bar.
Als de partij minder gunstig verloopt, kan je er dan stiekem vandoor gaan en zo ja, waarom bij voetbal dan niet? Is mogelijk, de klok zorgt er wel voor dat er een nul achter je naam genoteerd wordt. Bij voetbal zijn ze zo slim niet.
Waarom geef je voor en na de wedstrijd een hand en niet tijdens?
Dat is meer iets voor judo of worstelen, bij boksen geef je een vuist en bij voetbal een trap.
Waarom is de buitenspelval nooit populair geworden bij het schaken?
De enige die dat geprobeerd heeft is John Lutgens, maar toen speelde hij nog maar net schaak.
Tijdens het schaken verdwijnen zoveel stukken bij mij. Dan schaak je tegen Cees Nederkoorn, die kan soms goochelen.
Na een schaakpartij ben ik nogal eens ratingpuntjes kwijt! Je speelde tegen Micha van Doren, die is op je puntjes uit.
Op de een of andere manier kom ik niet verder dan remise en op de borden om me heen is het niet anders. Laat me raden, je speelt bij SV Doetinchem?
Soms verbeeld ik me tegen een meisje te schaken. Dan ben je een deur te vroeg afgeslagen, je zit dan bij de aerobics.
Iedere keer als ik een partij wil spelen, zie ik door de bomen het bos niet en er zijn zo weinig velden. Je bent de verkeerde club binnen gestapt, je moet bij een damclub zijn.
Bij een spelletje verlies ik altijd snel en ik krijg nooit een drankje aangeboden. Je speelt tegen de computer, bij SV Doetinchem ken ik zo niemand.
Wat hebben deze vragen met schaakvoetbal te maken? Niets.
Is het niet netjes om je tegenstander te waarschuwen als je een stuk kan slaan? Zeker, dan kan hij daar wat aan doen en kan je de avond vol schaken.

En als je mat kan geven is het toch wel zo fatsoenlijk om even te waarschuwen? Dat zou in de reglementen opgenomen moeten worden.
Je schrikt je toch iedere keer weer rot als je tegenstander ineens een combinatie heeft?
Zeker, bij voetbal gaat dat van: geef mij die bal nou maar, anders trap ik je toch tegen de grasmat! Maar wij zijn heren of dames, dat schijnt tegenwoordig ook te kunnen. Eén nadeeltje misschien, nog meer remises!
Is schaakvoetbal niet uit de tijd? Voor zulke vragen moet je bij Henk Hamer zijn.
Wat is schaakvoetbal eigenlijk? Het idee dat je voetbal naar het niveau van schaken kan tillen of andersom, daar wil ik vanaf zijn. Wat heeft die Henk Hamer daarmee te maken?
Er gaan geruchten dat hij het schaakvoetbal uitgevonden heeft.
Waarom komt Benno Thomassen niet in dit stukje voor?
Dit gaat over schaken en voetbal, niet over verstoppertje en stratego.
Hoe moeten we aankijken tegen een sliding, een penalty, een tackle, een corner, een goal, een keeper en zo meer? Raadpleeg het Engelse woordenboek.
De pass, hoe pas je zo'n geniepige pass toe?
De loper is daarvoor bij uitstek geschikt. Die gaat schuins van de ene hoek naar de andere met de snelheid van één zet! Moet er niet halverwege van kleur gewisseld worden?
Hè? Het bord omdraaien?
Oef!
Als ik de stoel onder de reet van de tegenstander vandaan trap, pleeg ik dan schaakvoetbal? Je komt in de buurt.
En wat betreft het vernuftige hakje? Dat moet wel onder de tafel gebeuren.
Wanneer plegen wij 'hands'? De hele avond door!
De kopbal zal wel onmogelijk zijn? Het is taboe om je hoofd te gebruiken!
Nu begrijp ik waarom er relschoppers voor de deur hangen en er camera’s zijn geïnstalleerd. Een mens moet met de tijd meegaan.
Maar wat als we straks te doen krijgen met schaaktennis, schaakjudo, schaakboksen, schaakbungeejumpen, schaakabseilen, schaakvliegeren, schaakklunen, of misschien wel het ergste, schaakdammen?
Tegenwoordig schaken ook vrouwen en computers, we zijn wel wat gewend!