HOGE OPKOMST EN GOEDE PARTIJEN
door Gert-Jan Zonneveld

Afgelopen dinsdag de 2e ronde, deze keer noodgedwongen bij Fred en Douwe, aangezien ons knusse speelzaaltje bij De Bank was verhuurd. En volle bak; maar liefst 16 (!) leden durfden het aan om de degens met elkaar te kruisen in kwalitatief goede partijen.

Björn Theissen en Micha van Doren maakten er een leuk potje van; er werd van beide kanten scherp gespeeld, en vooral Micha moest op zijn qui vive blijven. In een hardhandige poging om er door heen te komen, speelde Björn iets te naïef zijn g-pion op naar g5 in de veronderstelling dat de dame moest nemen, maar Micha keek iets verder en sloeg met zijn loper, om daarna een mooi matbeeld met de dame tegen de op de tocht staande witte koning op het bord te zetten.
Al vrij snel daarna moest Jan Berends zijn meerdere erkennen in Thomas Bijl. In een Franse Winawer speelde Jan het met wit eerst goed, maar op de 11e zet schoot hij een bok, wat hem geforceerd een stuk kostte. Thomas had daarna geen moeite om de vis op het droge te krijgen.
Speelde Henk Hamer afgelopen seizoen in de play offs uitstekend tegen Theo Goossen, dit keer ging het toch vrij snel geruisloos bergafwaarts. Theo verkreeg in het middenspel een mobiel pionnencentrum, welke vrij snel naar voren ging. Henk zag het niet meer zo duidelijk en een moment van schaakblindheid kostte hem een stuk en de partij.
Frans Kuggeleijn en Marije van der Hoff speelden een Russische partij, waarin Marije met zwart haar huiswerk goed had gedaan en met gelijkspel uit de opening kwam. Daarna ging het langzaam van kwaad tot erger; planloos zette ze haar overgebleven stukken op slechte velden en wist Frans uiteindelijk toch nog eenvoudig het punt binnen te hengelen.
Wim Lenderink en Gert-Jan Zonneveld speelden een interessante Scandinavische partij. Wim had een licht initiatief met de witte stukken, maar secuur verdedigen is Gert-Jan over het algemeen wel toevertrouwd. Na een paar gepointeerde zetten wist hij de stelling te nivelleren tot een eindspel wat misschien een tikje beter voor hem stond, maar niet genoeg was om zaken mee te doen. Hier werd het punt gedeeld.

Benno Thomassen en Philip Schyns kwamen via zetverwisseling in de Steinitz variant van het Spaans terecht, wat wit een klein voordeeltje belooft. En inderdaad had Benno gedurende de gehele partij een vervelend plusje, hetgeen Philip sloten bedenktijd kostte om het plusje binnen de perken te houden. Dit ging lang goed maar onder druk van de klok ging er uiteindelijk toch een pion verloren, en uiteindelijk dus ook de partij. Een onnodige nederlaag, maar ook die gebeuren.
Marius van Hal speelde zijn eerste interne partij sinds 20 oktober 2010 (!) tegen Gerard Rückert. In een loopgravengevecht mistte Gerard een bootje, wat hem op pionverlies kwam te staan. Ondanks inventief tegenspel kwam Gerard onder steeds meer druk, en ook een tweede pion ging verloren. Dit was teveel, ook tegen een Marius in tijdnood. In de analyse bleek echter dat Gerard een verdekte ressource had gemist, welke hem goede kansen op lijfsbehoud had kunnen bieden. Inderdaad had…
Tot slot speelden Adri Maranus en Cees Nederkoorn een kwalitatief goede partij; Adri bediende zich van 1. d4 i.p.v. zijn gebruikelijke 1. e4, en dit moet hem goed bevallen zijn. Cees probeerde van alles om wit op een dwaalspoor te brengen, maar uiteindelijk was het Cees die een beetje op moest passen. Het plusje van Adri was niet genoeg voor een serieuze winstpoging, dus werd uiteindelijk het punt gedeeld. Een goede prestatie van Adri.

Tot slot wil ik u de volgende gedachte meegeven:”Je wordt oud als je bij het schaken buiten adem geraakt.”