GEHAVEND SVD 3 OP BEZOEK BIJ STERK DE KAMELEON
door Benno Thomassen

Voor het 3e team van schaakvereniging Doetinchem stond een uitwedstrijd tegen het sterke De Kameleon uit Terborg op het programma. Het 3e team bestaat min of meer uit 7 spelers maar er waren er om allerlei plausibele redenen maar 4 beschikbaar. Captain Gert-Jan Zonneveld heeft eind van de middag telefonisch contact gehad met de captain van de Kameleon. Deze captain maakte een zeer sportief gebaar door akkoord te gaan met het uitstellen van twee partijen.

We vertrokken derhalve opgewekt met z'n vieren naar Terborg maar wisten bij voorbaat al dat het een enorme klus zou zijn om met punten uit Terborg terug te keren. Het rating verschil was gewoonweg te groot. We waren zeer vroeg in het knusse onderkomen van de Kameleon en konden al voor achten starten. Voordat we goed en wel achter de borden zaten was Marije al weer klaar. Nog voor half negen stond Marije mat door een loper, paard en pion. Dat er ergens iets in de opening mis is gegaan moge duidelijk zijn.

Over de andere drie borden was toen nog weinig te melden. Allen stonden redelijk gelijk.

Ik zelf speelde tegen Egon Gijsbers. Egon toverde mij een opening voor die ik niet kende. Voor mij zaak om zo snel mogelijk van elke opening dan ook af te komen en te gaan schaken. Dat lukte redelijk en de strijd verliep gelijk op. Mogelijk had Egon een ietsjes betere stelling maar de dreiging van mijn kant was er ook. Uiteindelijk kantelde de partij enigszins en kon Egon niet veel meer dan eeuwig schaak spelen. Ik kon dit mogelijk voorkomen maar dreigde dan mat gezet te worden. Echter voor Egon zat er ook niet meer in omdat ook ik prachtige mogelijkheden had gecreëerd. Remise dus en een tussenstand van 1½ - ½.

Micha moest het opnemen tegen een tegenstander met meer dan 300 ratingpunten meer. Maar Micha weerde zich zeer kranig en dapper. Hij kwam in een eindspel waarbij beiden één toren en drie pionnen hadden. Micha wist een pion te winnen. Met geconcentreerd  en goed spel won hij even later nog een pion en was daarmee de zege binnen. Hiermee zal de rating van Micha wel wat aantrekken, terecht ook. Tussenstand 1½ - 1½.

Heel even dachten we aan een mogelijk geweldige stunt maar dat was ook maar heel even. Philip speelde tegen een oude bekende, Raymond van Gessel. Van Raymond weten we dat hij een veel hogere rating heeft en altijd zeer geconcentreerd en degelijk schaakt. Philip heeft nog wel eens in het middenspel heel veel tijd nodig en dat breekt hem vaak later weer op. Zo ook vandaag. De stelling van Philip was minder en door tijdgebrek werd deze stelling steeds beroerder en met nog een minuutje op de klok werd Philip zelfs nog mat gezet. Tussenstand 2½ - 1½.

Een week later hebben Gert-Jan en Björn een poging ondernomen om minimaal gelijk te spelen. Hiervoor was nog wel 1½ punt nodig. Dat was te veel gevraagd. Gert-Jan zorgde voor een halfje, Bjorn moest zijn meerdere erkennen.

Mager resultaat van Kameleon 1 (website De Kameleon)

De Kameleon 1 1587 - SVD 3 1342 4 - 2
1 Raymond van Gessel 1754 - Philip Schyns (w) 1551 1 - 0