DROEFENIS IN DOETINCHEM
door Roel Evertse

Een wedstrijd om snel te vergeten wat mij betreft. Een even verdiende als kansloze 2½-5½ nederlaag was het droevig stemmende resultaat van een middagje ploeteren. Geen moment mochten we hopen op een goede uitslag. Alle nederlagen kwamen eigenlijk regelmatig tot stand, op de remises viel ook niet veel aan te merken en de enige overwinning (van Henny) was ook volkomen terecht.
De oorzaak van de (grote) nederlaag? Je kon het in de vorige wedstrijd tegen gedoodverfde degradatiekandidaat Sneek 2 wel een beetje zien aankomen: een aantal van ons mist op dit moment de vorm. En als dan ook nog Theo ontbreekt met zijn optimistische kijk op het schaakleven…

Snel even een rondje langs de velden.
Marino was druk met andere zaken, vroeg of hij snel remise mocht maken en tegenstander Paul Hummel vond het kennelijk ook wel best.
Henk deed zijn best tegen Hans Polee om er iets van te maken, leek ook wat beter te staan, maar de remisegrens werd nergens overschreden.
Schrijver dezes zag spoken, haalde zijn gambietpion niet tijdig terug en zag hem nooit weerom. Overigens speelde Joop Hummel het zeer degelijk naar winst.
  Bert, als invaller opgeroepen voor Theo Goossen, die in Indonesië vertoeft, trok bijtijds aan de noodrem en middels een listig zetje (f5-f6 schaak) wist hij de boel in evenwicht te houden.
Sander speelde een obscuur bijvariantje, tegenstander Erwin van Pelt keek ernaar alsof hij water zag branden, bracht van schrik zelf een nieuwtje waarop Sander niet goed reageerde. Daarna kwam hij er eigenlijk niet meer aan te pas.
Kees heeft het niet dit seizoen. Vorige wedstrijd een weloverwogen knoeizet, waarvan men zich afvraagt hoe een mens het kan bedenken, nu steeds kampend met ruimtegebrek met materiaalverlies als resultaat. Een kansloze nederlaag helaas!
Marius verloor, omdat hij een beetje minder stond, maar vooral omdat hij te veel tijd nodig had om alle dreigingen te pareren. In de tijdnoodfase raakte hij het spoor bijster.
Met een 1½-5½ tussenstand hebben we met z’n allen nog ruim anderhalf uur mogen wachten op de heren aan bord 6, maar het moet gezegd: Henny boekte een prima overwinning .

Volgende keer mogen we naar Pallas. Altijd een vrolijk uitje!

SVD 1 1957 - Staunton 1982 - 5½
1 Kees Nederkoorn (z) 2102 - Yeb Blom 2064 0 - 1