S.V. Doetinchem naar halve finale OSBO-cup!

door Iloy Timmerman

Donderdag 26 maart moest SVD voor de osbo-cup naar Arnhem om te spelen tegen het 4e team van ASV. Wij dachten dat dit een zware klus zou worden, maar niets bleek minder waar. Bij aankomst werden we hartelijk verwelkomt en om stipt acht uur mochten wij beginnen.

Op bord 1 had Theo zwart geloot en mocht hij tegen een oude bekende spelen, Barth Plomp. Theo en Barth kwamen in een stelling die zij jaren geleden ook al gespeeld hadden. Theo herinnerde zich nog een goede variant en na drie blunders van Barth kon Theo zijn Dame/Toren vorken met mat dreiging op h2. Barth overzag dit en stond na anderhalf uur spelen, mat. Goed begin van de avond dus.

Zelf speelde ik op bord 4 tegen Désiré Fassaert, een man met ruim 300 elo-punten meer. De opening is niet mijn sterke punt, dat bleek deze partij ook weer. Kwam direct in de verdrukking en had een tempo zet verloren. Désiré koos echter te forceren via de e-lijn, waardoor ik een stuk comfortabeler kwam te staan. Nadat hij een ook tempo zet verloor en de dames moest afruilen had ik met wit een licht voordeel. Alleen durfde ik het moeilijk-ogende eindspel niet aan en bood remise aan. Désiré kon gezien de stelling het aanbod niet afslaan. Stand 1,5 – 0,5.

Aan bord 2 speelde Roel tegen Eric Langedijk. Roel stond de gehele partij comfortabel, alleen moest hij zijn Paard en Loper afruilen. Hierdoor hadden beide spelers nog twee torens en een Dame en beide zes pionnen. Roel had nog wel kansen om via de d-lijn te breken, maar met beide nog 5 minuten op te klok en Sander die overduidelijk ging winnen, bood Roel zijn tegenstander remise aan. Ook deze kon niet anders dan accepteren. Stand 2-1.

Dan Sander, wat zal ik zeggen. Sander heeft zich als laatste bij het team gevoegd, met nog geen partij verloren in de promotieklasse had ik de volste vertrouwen in zijn kunnen. Na anderhalf uur spelen stonden bijna alle stukken nog op het bord en leek een remise te worden. Sander bood zijn tegenstander, Ruud Verhoef, daarom ook remise aan. Echter won Theo precies op dat moment zijn partij en was Ruud genoodzaakt verder te spelen. Op een gegeven moment kon Sander met zijn Paard op e5 slaan, na een hele mooie combinatie (misschien leuk om op te ledensite te zetten) won Sander twee centrumpionnen. Sander schoof de winst gemakkelijk naar zich toe. Van te voren wisten wij dit al natuurlijk, gezien de mooie reeks uit de reguliere competitie. Eindstand 3-1.

Goede overwinning voor het team, het mooie is dat niet echt in de problemen is geweest. Nu mogen wij op de finaledag, 16 mei in Arnhem, in de halve finale een gooi doen om de finale te halen en vervolgens de beker in de wacht te slepen. Wij verwachten dan uiteraard de hele club daar om ons aan te moedigen.

OSBO CUP; donderdag 26 maart-2015

ASV 4 1942