Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Het kon beroerder

Laten we het er maar op houden dat het allemaal veel beroerder had kunnen aflopen. Verheffend was het niet, onze seizoensopening tegen Wageningen 3. Maar we hebben niet verloren. Dat was te danken aan Kees. Onze oud-voorzitter rechtte de rug in een partij aan het eerste bord die hij al op het droge had gehad, maar die hem dreigde te ontglippen toen hij het gewonnen pionnetje weer inleverde. Op karakter haalde hij alsnog in een eindspelletje het punt binnen dat ons op 4-4 bracht.
Halverwege maakte ik me eigenlijk geen enkele zorgen. Niemand was in de problemen, ook debutant Niels niet, en op een aantal borden ontplooiden de onzen (Kees, Sander en Henk) iets dat op een aangename aanval leek. Daarom had ik er ook geen enkele moeite mee om Marino toch remise aan te laten nemen tegen een op papier zwakkere tegenstander.
Zelf incasseerde ik even later het halve punt. Ik kon eeuwig schaak forceren en de witspeler kon mijn dame blijven aanvallen. De lol was er dus wel af in een partij waarin mijn tegenstander zich achteraf wat te veel zorgen maakte om mijn zwarte paard op g4.
Theo haalde vervolgens remise in een stelling die hij niet meer vertrouwde. Naar eigen zeggen had hij een paar keer betere zetten gemist.
Zo niet Niels. Die kwam er tijdens de rit naar huis vanuit Wageningen achter dat hij 12 zetten de theorie had gevolgd en op zet 13 zelfs een verbetering had gevonden. De eindstelling was licht voordelig voor Niels, die echter dik tevreden mocht zijn met remise. 2-2 dus en ik ging eens even zitten voor het vervolg. Maar dat viel tegen. Zeker toen Marius, onze kersverse voorzitter, in een heksenketel en in tijdnood ten onder ging. 3-2 voor Wageningen en ik begon me zorgen te maken. Het pluspionnetje bij Kees was verdwenen, Henk kwam maar niet door de verdediging van zijn tegenstander en de koningsaanval van Sander had een metamorfose ondergaan en was veranderd in een koningsaanval van zijn tegenstander. Die drong met een toren en een dame de witte stelling binnen. Sander hield het hoofd koel en was blij met remise. Dat leek hij aan te nemen in een stelling die winstkansen leek te bieden met een vrije a-pion maar uiteindelijk waren de geleerden het er over eens dat de eindstelling toch remise was.
Omdat Henk daar inmiddels ook had moeten berusten, moet Kees alsnog winnen. Dat deed hij dus: 4-4.
De kop is eraf en -let wel!- over 2 weken al is de volgende ronde. Thuis tegen promovendus VDS, op papier een van de sterkste teams in de promotieklasse. Laat dat een uitdaging zijn.

OSBO; Promotieklasse; Ronde 1; zaterdag 26 september 2015

Wageningen 3 1842

SV Doetinchem 1934 4 - 4
1 Cees van der Waerdt 1890 - Kees Nederkoorn 1962 0 - 1
2 Marco Otte 1910 - Theo Goossen 2035 ½ - ½
3 Frans Bonnier 1895 - Henk Riepma 2020 ½ - ½
4 Jan Hendrik Neuteboom 1820 - Marius van Hal 1919 1 - 0
5 John Stigter 1870 - Sander van Vucht 1894 ½ - ½
6 Frits Gieltjes 1778 - Henny Haggeman 1871 ½ - ½
7 Richard Christians 1796 - Marino Küper 2073 ½ - ½
8 Co Wiersma 1779 - Niels van der Mark 1701 ½ - ½

Wageningen 3 - SVD. Er werd nadien nog druk geanalyseerd.