Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

GRMMMPFF (2)

door Henny Haggeman

Excuses zijn er niet. In totaal gewonnen stelling gaf ik mijn tegenstander tot twee keer de de gelegenheid met een simpele truc mij tot overgave te dwingen. De eerste keer misten we allebei, de tweede keer sloeg hij toe. En zo kantelde de wedstrijd tegen UVS 3 in het voordeel van de Nijmegenaren, terwijl daarvoor de kansen toch bij ons hadden gelegen.
Nee, het was geen leuke middag voor ons in In de Waalstad. Met uitzondering misschien voor Roel dan. Die won, als enige van ons, bleek later. Ik weet niet precies hoe, maar het moet een snel en pijnlijk einde zijn geweest voor de tegenstander, want ineens was het zover. Daarmee bracht Roel de stand op 2-2 en zag het er ineens heel rooskleurig voor ons uit.
We begonnen met een nederlaag van Henry. Geen vorm, geen gevoel voor de stelling, klaagde hij naderhand. Hoe dan ook, zijn tegenstander sloeg genadeloos toe, al na een zet of tien: 1-0. Vervolgens konden er remises bijgeschreven worden van Marius (een zetherhaling) en Henk (die vond dat hij iets minder stond). Maar na de zege van Roel mochten we hopen op een zege. Ik stond namelijk de hele partij al goed, had een pion meer bovendien en het was wachten op de ineenstorting van de tegenstander.
Omdat er op het bord van Harold niet veel aan de hand leek en Kees een stelling met perspectief had, gaf ik Sander toestemming om remise aan te nemen. Daarna ging het bij mij mis. Concentratieverlies in een stelling waar ik de directe winst niet kon vinden zorgde voor twee blunders op rij: 3,-2,5. Harold speelde daarop remise en inmiddels bleek het ook op het bord van Kees niet meer pluis. Met een uiterste krachtsinspanning probeerde hij de wedstrijd nog binnen te halen. Vergeefs: 5-3.

OSBO; Promotieklasse; Ronde 1; zaterdag 5 november 2016

UVS 1893