Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Donkere wolken

door Henny Haggeman

We kunnen wel net doen of het niet zo is maar we zijn gewoon degradatiekandidaat. Die conclusie durf ik wel te trekken na de 4-4 tegen directe concurrent ASV5. We hadden moeten winnen tegen een op papier zwakkere tegenstander en dat hebben we verzuimd. Misschien kunnen we gewoon niet beter. Op het ogenblik, voeg er ik dan toch maar hoopvol aan toe.
De enige die ervoor zorgde dat we lange tijd uitzicht hadden op de overwinning was Iloy. Eerlijk gezegd had ik daar halverwege de partij weinig vertrouwen in, want onze jongeling was er wat materiaal bij ingeschoten, zag ik. Maar misschien zag ik dat ook wel verkeerd. Volgens hemzelf wel in elk geval. Wat later zag ik dat de zwarte d-pion van Iloy was opgerukt naar de tweede rij. Toen de pion vervolgens promoveerde gaf de tegenstandster op.
Verder regende het remises. Kees was de eerste. Ik dacht dat onze nestor geweldig stond, dat was zonder twijfel ook zo en toen zijn witte e-pion was opgerukt tot de zesde rij telde ik het punt al. Maar niet lang daarna werd de vrede getekend. Kees had twee zetten achter elkaar totaal niet gezien en was daar zo van geschrokken dat hij het wel goed vond met remise. Zal wel iets met vorm, en vooral het gebrek eraan, te maken hebben.
Theo leek ook al snel op weg naar de winst. Hij kreeg maar zo een pion in de schoot geworpen, ruimde wat vijandelijke compensatie uit de weg en wat kon hem nog verhinderen de zege binnen te halen? Theo zelf. Hij gaf maar zo pardoes zijn pluspion weg: remise.
Roel was toen de remisehaven ook al binnengelopen na een redelijk bloedeloze partij. En ook Marino berustte in remise. Zijn tegenstander gaf geen krimp.
Zelf speelde ik een partij die achteraf veel te ingewikkeld was voor mij maar ook voor mijn tegenstander. Beiden spendeerden we veel tijd aan een loperoffer op f7. Het kwam er allemaal niet van, maar de computer legde naderhand bloot dat het offer wel degelijk goed was voor mijn tegenstander. Maar we zaten beiden naar de verkeerde momenten te kijken. Ik heb nog een winstkans gehad, maar in de slotstelling was weinig meer te beleven: ook remise.
Zo kwam het dat Sander en Henk overbleven bij een 3,5-2,5 voorsprong voor ons. Sander dacht achteraf misschien nog stukwinst te hebben verzuimd op het eind, maar de algemene indruk was toch dat hij vooral de onderliggende partij was. Maar Sander verliest niet, zoals bekend. Al jaren niet: 4-3.
En toen was onze hoop op Henk gevestigd, maar wel tegen beter weten in, beseften we ook allemaal. Henk had in het middenspel een pion verloren, maakte het zijn sterke tegenstander nog knap lastig, maar die pion zag hij nooit meer terug. Vechtend tot de laatste snik ging Henk door maar legde toch na 5,5 uur strijd de koning om: 4-4.
En daarmee pakken donkere wolken boven ons samen. We staan derde van onderen en de laatste twee teams degraderen in elk geval. Voorst doet het wat dat betreft nog net wat slechter dan ons, maar hoe lang nog? Hetzelfde Voorst eindigde vorig jaar derde in de rangschikking, een plek boven ons. Het onderlinge duel ging voor ons verloren. Voorst treffen we trouwens in de slotronde. Alle verloven ingetrokken dus, voor zover mogelijk. Maar eerst even onder de kerstboom. De zonden overdenken en na de jaarwisseling hopen op betere tijden.

Uw teamleider

OSBO; Promotieklasse; Ronde 5; zaterdag 17 december 2016