Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Een goed begin is het halve werk

door Marius van Hal

Het belooft een mooi seizoen te worden. Met 5 spelers die ook in de promotieklasse redelijk uit de voeten kunnen plus een 6e speler die het in de interne competitie zelfs de sterkste tegenstanders moeilijk kan maken, hebben we in iedere wedstrijd kansen. Niet dat ik ons al kampioen waan, want in een 6-tal kan een kleinigheid voldoende zijn om de wedstrijd te laten kantelen. In de 1e ronde kwam die kleinigheid eigenlijk al voor de wedstrijd, toen Harold aangaf dat hij niet weg kon op zijn werk en daarom niet optijd aanwezig kon zijn. Frits bleek bereid om hem te vervangen, maar omdat ik zo kort voor de wedstrijd de afgesproken opstelling niet meer wilde veranderen, kreeg hij een veel sterkere tegenstander dan had gemoeten.

We speelden een thuiswedstrijd tegen De Kameleon. Voor onze tegenstanders was het overigens ook een halve thuiswedstrijd, want volgens mij waren de meesten op de fiets. Was maar goed ook, want door een afsluitinkje elders in de binnenstad was er nauwelijks een parkeerplaats te krijgen.

Na een uurtje of 2 kwamen we snel op grote voorsprong. Thomas had een sterke koningsaanval die meteen doorsloeg. Het ging allemaal zo snel dat ik de slotcombinatie niet eens heb meegekregen. Kort daarop won Niels ook, al was het op zijn bord allemaal wat minder duidelijk. Eerst dreigde er pionverlies, maar toen ineens werd het pionwinst, waarna zijn tegenstander vond dat het wel genoeg was geweest. Het volgende punt kwam van Iloy. In een partij met aan beide zijden een versplinterde pionnenstelling nam hij het initiatief. Met een torenschaak op de g-lijn werd de koning naar h1 gedwongen. Zijn tegenstander dacht het dreigende mat van een loper op c6 te voorkomen door de loper aan te vallen, maar een fraai dubbelschaak met Pe4-f2 was meteen mat. In de analyse achteraf ging de koning niet naar h1, maar werd vervolgens wel tot aan de a-lijn opgejaagd. Een meegereisde supporter had gelukkig nog wat opbeurende woorden voor zijn clubgenoot: "Joost, het was dramaaatisch!".

Mijn partij was een stuk rustiger. Mijn tegenstander nam met wit genoegen met een klein nadeel en toen ik 1 keer de beste zet miste (wel gezien, maar niet goed op waarde geschat) bleef het allemaal binnen de remisemarge. Zijn remiseaanbod kwam op een slim moment. Met 3-0 voor, maar zo op het oog hooguit een halfje op de overige borden kon ik het niet weigeren.
Zoals verwacht kreeg Frits het moeilijk. Gaandeweg de partij kwam hij steeds verder onder druk en overzag uiteindelijk een paardvork, waarna het meteen uit was.
Met de teamwinst op zak, kon Henk wel wat risico nemen. Op het bord stond hij hooguit gelijk, maar de voorsprong op de klok was enorm. Om verder te komen moest hij de stelling openbreken, maar juist toen speelde zijn tegenstander het uitstekend en leek het nog bijna mis te gaan. Wel koste het allemaal veel te veel tijd, en met nog 2 minuten op de klok hielden de goede zetten van zijn tegenstander ineens op. Even later maakte een blunder direct een einde aan de partij.

Voor de gehele partij van Thomas klik hier

Ronde 1; dinsdag 11 oktober 2016

SV Doetinchem 2 1658