(29) door Niels van der Mark

Over lopers van ongelijke kleur enzo.

Afgelopen zaterdag verloor ons 1e team van Het Kasteel uit Wijchen. Zelf had ik de twijfelachtige eer om remise te spelen tegen een 12 jarige jeugdspeler. Zowel in de opening als in het middenspel had ik hem in mijn greep, maar in het eindspel waren de rollen omgedraaid. “Ik dacht dat je verloren stond?” vroeg onze wedstrijdleider Frans aan mij na de partij. “Nee joh, ongelijke Lopers”, antwoordde ik gewichtig, alsof ik alles onder controle had. Nou mooi niet, een tijd lang was het remise, maar aan het einde stond ik glad verloren en dankzij vrouwe Fortuna kreeg ik toch nog een half punt.

Voordat ik naar mijn partij ga (die in zijn geheel op het beveiligde gedeelte voor leden staat) wil ik eerst even stil staan bij ongelijke Lopers, oftewel Lopers van verschillende kleur. Ter Lering ende vermaeck zullen we maar zeggen.

Al heeft wit een pion meer en staat de zwarte Koning buitenspel, deze stelling is remise. Zodra wit zijn pion opspeelt slaat zwart hem met zijn Loper. Als wit een zwartveldige Loper had gehad, dan had hij gewonnen, bijvoorbeeld door die Loper naar e5 te spelen en zo de pion op te laten rukken. Nog een mooi voorbeeld, zeker gezien de partij van mij waar we straks naar gaan kijken, is de volgende stelling.

Wit heeft een ver opgerukte vrijpion, maar komt geen stap verder. Na 1.Kb6 om de pionnen aan te vallen speelt zwart 1…Ld7 (Niet 1…Ld3 2.Kc6 en wit wint) en wit komt niet verder (bijvoorbeeld 2.Kc5 Kf8 3.Kd5 Ke8 4.Ke5 (onderweg naar g6) 4…Lf5.) Kortom als je een pionnetje achterstaat en je bereikt een eindspel met Lopers van ongelijke kleur, dan hoef je niet veel te vrezen.

Hoe schat u echter onderstaande stelling in, die in mijn partij (ik had wit) na 42.h5 werd bereikt?

We hebben allebei 3 pionnen en Lopers van ongelijke kleur. Zwart heeft echter 3 verbonden vrijpionnen. Ik kom, dankzij de Loper op c6, niet verder met mijn pionnen. Zwarts pionnen lijken wat dreigender, maar moeten ook door Koning en Loper gestopt kunnen worden. Tijdens de partij wist ik het niet helemaal zeker, maar ik dacht toch de remise binnen handbereik te hebben. Dat klopt, maar dan moet je het wel goed spelen, oftewel begrijpen wat je doet. Naast dat ik het oprukken van de zwarte pionnen in de gaten moet houden, moet ik ook dreigen met het opspelen van de b-pion naar b5 en de e-pion naar e8. Niet om te winnen, maar om de zwarte Loper tijdelijk van een goede diagonaal te halen, om zo zijn pionnen te kunnen belagen. En dat deed ik dus niet. Het begin ging nog redelijk, nl 43.Kd3 h4 44.Ke3?! (Kd4 was sterker) Kf6 45.b4 f4+ 46.Kf2? Hier geef ik de partij uit handen. Mijn Koning had naar d4 gemoeten om zo zwart wat te binden, nu krijgt hij vrij spel. Een variant die goed was geweest is 46.Kd4! g4 47.b5! Lxb5 48.Ke4 Kg5 49.e8D!( 2e pionoffer om mijn Loper te activeren) 49…Lxe8 50.Le7+ Kh5 51 Kxf4 en het wordt remise. 46…g4 47.Ld6 g3+ 48.hxg3 en hoe slaat zwart nu terug?

Na 48..hxg3+ 49.Kg1 is het uit voor wit. Mijn tegenstander speelde echter 48…fxg3+? En na 49.Lxg3 hxg3+ 50.Kxg3 is het remise. Zowel in de partij als in de analyse niet gezien door ons. Ik kan er nu wel om lachen, maar ik denk dat mijn jeugdige tegenstander daar andere gedachten over heeft als hij er thuis achter komt. Ach, hij de Leering en ik het vermaeck.

Mededeling van de webmaster:
voor beveiligde gedeelte is een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. De leden van Schaakvereniging Doetinchem kunnen een gewenste gebruikersnaam en wachtwoord mailen naar info@svdoetinchem.nl Zodra deze geactiveerd zijn krijg je per mail bericht.

Klik hier voor meer