Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Schoolschaaktoernooi 2015

door Niels van der Mark

Zaterdag 4 juli jl. werd de 4e (?) editie van het Doetinchems basisschoolkampioenschap schaken gespeeld. Oorspronkelijk een strijd tussen de Hogenkamp en het Mozaïek, maar in deze editie probeerden andere scholen zich ook in de strijd te mengen. De Wilhelminaschool kwam met 7 schakers ook een gooi doen naar de titel. Miguel vertegenwoordigde als enige Ijzevoorde (10e plaats) en Thijs (18e) deed namens de Dynamiek mee. Eigenlijk geen Doetinchem, maar ach, zo serieus zijn we nou ook weer niet.

Met 39 deelnemers deden er ook meer deelnemers mee dan vorig jaar, een record. Om de topborden werd een spannende strijd geleverd, maar welke school kampioen zou worden is eigenlijk nooit spannend geweest. De Hogenkamp werd met afstand de beste schaakschool van Doetinchem. Op de 2e plaats eindigde het Mozaïek en de 3e plaats was voor de Wilhelminaschool.

De Hogenkamp, trotse winnaars van het Kampioenschap

Buiten was het ruim 30 graden, maar binnen in de hal van de bibliotheek stond de airco aan en was het goed te doen. Ondanks de airco was de strijd verhit, werd er gelachen, maar soms ook gehuild en had de laptop van Gerard de grootste moeite om iedere ronde voor een goede indeling te zorgen. Zoals ik al eerder zei, de strijd aan de top was ongemeen spannend. 4 jongens eindigden op de 14 4 plekken met 6 gewonnen en één verloren partij. Lang zag het ernaar uit dat Milan ongeslagen kampioen zou worden, maar in de laatste ronde moest hij een verliespunt tegen Kurt incasseren. Na veel gereken van de wedstrijdleiding bleek dat Milan de meeste weerstandspunten had ( dan heb je in verhouding de sterkste tegenstanders gehad) en werd hij alsnog 1e. Toen waren er nog 3 spelers met maar 1 verloren partij. Uiteindelijk ging de 2e prijs naar Bram en eindigde Kurt en Jian samen op de 3e plaats. We hadden echter niet genoeg bekers, maar als het goed is heeft Jian zijn 3e prijs ondertussen gekregen.

Dit jaar hadden we ook prijzen voor de beste spelers uit de onderbouw. Tot ieders grote verrassing ( en zeker tot haar grote verrassing) werd Nina Klomp 1e En dat terwijl ze nog maar net had leren schaken! Erg knap gedaan. Cees Wentink eindigde 2e en Tiam Schierboom werd 3e.

Op naar het volgende schoolschaak kampioenschap. Dat wordt over een half jaar gespeeld en de school die dat wint mag meedoen aan de Regionale schoolschaakwedstrijd van Gelderland. Tenslotte nog de eindstand.