SV DOETINCHEM 1 UITGESCHAKELD IN KNSB BEKER

door Gert Jan Zonneveld

Afgelopen vrijdag  toog het enigszins verzwakte KNSB bekerteam van SV Doetinchem 1  bestaande uit Kees, Theo, Sander, Bert en non - playing captain Gert-Jan naar Groesbeek om wederom de degens te kruisen met het bekerteam van de mannen uit Groesbeek. Om uiteenlopende redenen konden we niet ons sterkste team opstellen. Henk speelt een toernooi ergens in Europa, Marino wil dit seizoen doordeweeks niet spelen, Henny is nog met vakantie, en Marius is nog te druk.
Bij aankomst in Groesbeek stond Theo Wijnhoven, de teamleider van De Pion ons al op te wachten. Na het invullen van het wedstrijdformulier, werd er getost en bepaalde het lot dat wij zwart zouden hebben op de oneven borden.
Op bord 1 speelde Kees Nederkoorn tegen Luuk de Ruyter, de speler van De Pion met de hoogste rating; In een zijvariant van het Hollands had de speler van Groesbeek een klein plusje weten te krijgen, maar een goed getimede paardzet met dito remiseaanbod van Kees deden Luuk de Ruyter toch besluiten om voor het halve ei te kiezen In de slotstelling leek het of zwart nog wel wat kleine kansen zou kunnen krijgen, maar tijden de post - mortem (de gezellige klets na de partij met een drankje) waren de heren vooral gecharmeerd van hun eigen kansen en hadden ze respect voor elkaars speelsterkte. Misschien dat daarom remise wel een goed compromis was.
Op bord 2 overspeelde Theo Goosen al vrij snel zijn tegenstander Jan Fleuren. In een Siciliaan  (O’Kelly variant)  speelde Theo het voor zijn tegenstander minder bekende 3. c4 !? een zet die,volgens Theo, deze variant doet kraken in zijn voegen. En zo ging het eigenlijk ook; zet na zet wist Theo zijn stelling te verbeteren, aanvalsdoelen te creëren, lijnen en diagonalen te open waarop zijn tegenstander hardhandig aan de  noodrem moest trekken om niet overspeeld te worden. De zwarte stelling en vooral de zwarte stukken stonden passief en elkaar in de weg en onder opoffering van een pion wist Theo de laatste lijnen naar de zwarte koning te openen. In een zeer bedenkelijke stelling gaf zijn tegenstander zich toen maar gewonnen. Eer viel er voor hem verder niet te behalen.
Sander van Vucht speelde een voor hem bekend systeem tegen de Panov variant van de Caro Kann, die tegenstander Theo Wijnhoven op het bord bracht.  Lange tijd had wit een plusje qua stelling maar er was voor Sander nog niets aan de hand. Een iets te ambitieuze paardzet kwam hem echter op pionverlies te staan en dit is natuurlijk een kolfje naar de hand van de speler uit Groesbeek. Geduldig gemanoeuvreer leidde uiteindelijk tot een gewonnen eindspel waar de promotie van de witte pion niet meer tegen te houden was, en Sander zich gewonnen moest geven.
Daarmee stond een gelijkspel op het scorebord en was alleen nog de partij tussen invaller Bert Lenderink en zijn tegenstander Wim Molenkamp nog bezig. Na een bijzonder originele (en mag ik zeggen frivole)openingsopzet van zwart (1. d4  g6  2. e4  Ph6 !?  3. Pc3  d6  4. f3  f6) leek het optisch of Bert beter stond. Ik zeg met nadruk optisch want de zwarte stelling was toch heel stevig verdedigd met mogelijkheden om snel naar de aanval over te kunnen schakelen. Ondanks verwoedde pogingen wist onze speler geen barst (laat staan haarscheur) te maken in de zwarte stelling, en nam zijn tegenstander langzamerhand het initiatief over. Met een prachtig kwaliteitsoffer (toren voor de witte loper op e3) werd de steunpilaar van de witte stelling uitgeschakeld en werd de witte koning opgejaagd. Met een prachtig mat middels Pd4 moest ook Bert zich gewonnen geven, en mag de Pion Groesbeek verder bekeren in KNSB verband.
Ondanks dat we niet in onze sterkste formatie konden aantreden, heb ik als bijna neutrale toeschouwer genoten van alle 4 de partijen. Er was wel een cupsfeer aanwezig. En volgend jaar gewoon beter, al is de kans groot dat we de Pion uit Groesbeek weer zullen treffen; de KNSB maakt er een gewoonte van om deze 2 clubs aan elkaar te koppelen (loten?!).  Zijn ze toch een soort van ‘angstgegner’ aan het worden dan, omdat we de afgelopen jaren ook al niet van ze konden winnen.  We zullen zien.

De Pion 1 2100 - SV Doetinchem 1 1967 4½ - 3½
1 Luuk de Ruyter 2179 - Cees Nederkoorn 2116 ½ - ½