'KNETTERGEK'
door Gert-Jan Zonneveld

Men zegt dat schakers knettergek zijn. Hoe dat komt is mij een raadsel. Men zegt dat schakers wereldvreemd zijn.
Hoe is dat nou mogelijk? Men zegt dat schakers onaangepast zijn. Hoe kan dat nou? Ach, men zegt zoveel.
Erger vind ik, dat gedacht wordt dat schakers intelligent zijn! Dat is een morbide grap! Hoe is dat nou te rijmen met knettergek? Graag zou ik wat duidelijkheid in deze prangende kwestie willen brengen.
Op een schaakvereniging wordt een avondje en groupe geschaakt, een spelletje gespeeld. Er wordt in de wandelgangen wat gekletst, soms misschien zelfs geroddeld. Er wordt wat gedronken. Door sommigen zelfs gezopen. Ook wordt er gerookt. Kortom nogal gewoontjes, zo'n schaakgebeuren.
Toegegeven, die lui denken dat een loper schuin gaat en een toren recht. Dat is knettergek natuurlijk! Maar toch is dit slechts een bagatel. Dat houten paard springt niet en die pion promoveert niet, maar ach, soit! Zou het misschien komen omdat vandalisme achterwege blijft? Dat er geen horde politie nodig is om een wedstrijdje te doen?
Je kan na een potje schaak gewoon naar huis gaan zonder dat er buiten iemand met een knuppel je opwacht omdat je gewonnen hebt!

Zijn die schakers daarom knettergek? Je kan rustig vertellen dat je voor de zoveelste keer verloren hebt omdat je moe was, omdat je er met je gedachten niet bij was, omdat je je avond niet had. Zijn schakers daarom slim?
Misschien vinden buitenstaanders het vreemd dat de stoel niet onder je reet vandaan getrapt wordt, als je net een geweldige zet gedaan hebt, maar het is niet anders. Maar is dat nou wereldvreemd? Naar huidige maatstaven misschien? Spelverruwing heeft bij schaken niet plaatsgevonden. De loper gaat niet natrappen, de toren geeft je geen elleboog, het paard bijt niet. Of is dat nóg niet?
Is het een kwestie van aanpassen en de schakers zijn niet langer onaangepast? Natuurlijk wel leuk zo'n pion die de dame trapt! Maar misschien moeten de dames dan gescheiden worden en op een ander bord gaan spelen? Niet zo gezellig natuurlijk.
Zou dat het zijn? Schakers hebben dames in het spel! Dat plaatst dit spel buiten de gebruikelijke gang van zaken. Is het jaloezie? Afgunst, omdat schakers dames hebben en anderen niet? Is dit het antwoord op alle vragen?
Schaken was al geëmancipeerd avant la lettre! Het kan niet anders dan dat het probleem opgelost is. Zaak gesloten.