ZEVENAAR EN SV DOETINCHEM SAMEN AAN KOP
door Roel Evertse

Na de tweede ronde van de KNSB-competitie gaan Zevenaar en SV Doetinchem in poule 3B samen aan de leiding. Voor Zevenaar (de net-niet-kampioen van vorig seizoen) is dat een normale zaak, voor Doetinchem betekent het vooral 4 punten los van de degradatieplaatsen. 'Ons past bescheidenheid', om maar eens een sluwe partijleider te citeren. Nu is enige bescheidenheid hier echt wel op zijn plaats. Ook de tweede wedstrijd werd met het kleinst mogelijke verschil gewonnen en we hebben lang moeten bidden (tot 5 minuten voor 7) eer de vis op het droge was. Die eer kwam Henk toe na een formidabele partij van beide spelers, waarin Henk in de opening met zwart een pion offerde voor een inktvis op d3 en langdurig initiatief. Nikolai Kabanof verdedigde echter hardnekkig, leek op een gegeven moment zelfs winstkansen te hebben, maar het dame-eindspel met randpion ging thematisch naar remise. Veel vroeger in de middag konden onze veteranen reeds aan het bier. Kees produceerde, met wit nog wel, reeds op de vierde zet een geweldige ketser. Het liep nog net goed af, ook omdat René Nijland gezien het ratingverschil een remise wel mooi vond. Theo bood in een zeer complexe stelling – beide koningen onder vuur – remise aan, maar had daar in de post-mortem spijt van. Marino behield zijn 100%-score door een goede positionele partij af te ronden met een

mataanval. Marius nam een pionnetje mee, maar had overzien dat hij door een dameoffer werd matgezet. Het schrijven van het verslag – dit dus – heeft als voordeel dat men ten aanzien van de eigen prestatie een wat mildere toon kan aanslaan. Om onze scheidend premier maar eens te citeren: 'Het was in- en intriest…' Daar wou ik het maar bij laten, met alle respect voor de geachte tegenstander overigens. Vrolijker nieuws bij Henny, die zijn nederlaag in Winterswijk achteraf weet aan slecht zicht. Pardon, heeft u geen betere smoes, is men dan geneigd te denken. Voorlopig kreeg Henny evenwel het gelijk aan zijn zijde, want gewapend met een kloek formaat bril won hij, omdat hij zich in de tijdnoodfase veel behendiger toonde dan Johan Engelen, die achteraf ten onrechte nog een beetje zeurde dat Henny niet gewonnen had, maar hijzelf verloren. Als men verliest, dient men zijn kruis met opgewektheid te dragen, heer Engelen! Ook Sander won, in een echte Sander-partij: schuifie-schuifie, pionnetje, weer verder schuiven, stukken niet te ver van huis, nog een pionnetje, omdat de tegenstander niet oplet, dame halen, uit. In de derde ronde gaan we weer gezellig high-fiven en vuistgroeten in Lonneker. Ik verheug me er nu al op. We moeten echter nog zes lange weken wachten, omdat de competitieleider zo zijn eigen opvattingen over planning heeft.

SV Doetinchem 2001 - Homburg Apeldoorn 3 1976 4˝ - 3˝
1 Henk Riepma 2091 - Nikolai Kabanof 2117 ˝ - ˝