EERSTE WINST SVD 2
door Adri Maranus

Klasse 3G is een bijna Achterhoeks onderonsje. Alleen Velp2 komt van “buiten”. Uitwedstrijden tegen Doesburg, Gendringen en Rokade voelen aan als thuiswedstrijden. De competitiestart was uit tegen het op papier sterke Doesborgh. Wij gedegradeerd, zij vorig seizoen kampioen, maar promotie geweigerd omdat met 13 actieve schakers de voorkeur wordt gegeven aan 2 zestallen in plaats van 1 achttal. Het werd wat mij betreft een nostalgische avond met perspectief voor de rest van het seizoen.
Gespeeld werd in De Bonte Os, een oud pand in de oude binnenstad. Normaal verzamelen er zich groepen veelal wat oudere dames om te keuvelen en spelletjes te doen. Maar op maandagavond wordt er geschaakt. Er is sprake van zelfbediening. Voor de koffie maak je gebruik van een Senseo apparaat en laat de ontwikkeling daarvan nu uitgerekend mijn laatste grote project voor mijn vroegpensionering bij Sara Lee/Douwe Egberts zijn geweest. Eén van onze tegenstanders was ene Okel. Ik herinnerde mij dat bij mijn eerste schaakclub, het Emmer Schaak Genootschap, ook iemand met die naam speelde. En jawel, dezelfde schaker! In mijn boekjes vond ik terug dat Okel en ik ooit op 13 mei 1974 tegen elkaar hadden gespeeld ( uitslag remise ).
Maar nu de match zelf. Wij traden aan zonder reserves, zij misten een sterke speler. Halverwege de avond was er nog weinig te zeggen over de afloop. Het zou wel ergens in de buurt van een gelijkspel uitkomen. Hoewel, als toeschouwer van SVD 1 kun je al regelmatig verrassende om niet te zeggen onbegrijpelijke dingen zien, op het niveau van SVD 2 is dat ook zo.

De eerste klap was voor Doesborgh. Philip probeerde met zijn dame actief spel te krijgen, maar dat ging ten koste van de ontwikkeling. Uiteindelijk kostte dat materiaal en de partij eindigde pardoes met mat. John trok de zaak gelijk. In het middenspel kwam hij geleidelijk wat beter te staan en toen zijn tegenstander een combinatie overzag die een stuk opleverde was het meteen uit. Bert, die gelukkig dit jaar nog wel extern speelt, maakte een degelijke remise. De hele partij was er sprake van duidelijk evenwicht. Zelf smaakte ik het genoegen om ons op voorsprong te zetten. Een open a-lijn met alle zware stukken erop leverde een gezonde pion op en toen mijn tegenstander even later met een paard dat door een pion kon worden aangevallen zijn eigen koning pende was het afgelopen. Frans kreeg een zware koningsaanval te verduren wat noodzaakte tot zeer nauwkeurig verdedigen. Als de aanval niet doorslaat zie je de partij vaak kantelen, zo ook nu. Via stukwinst werd de partij beslist. De eindoverwinning was daarmee een feit. Alleen Erwin’s partij was nog aan de gang. Hij had het behoorlijk zwaar, maar wist tegenkansen te creëren (naar eigen zeggen de dood of de gladiolen). In een zeer scherpe stelling bood Erwin remise aan, maar de tegenstander gaf op, daarmee de omstanders vol onbegrip achter latend. Met een verdiende, zij het geflatteerde overwinning konden we op huis aan. Voor Frans was er nog een cadeautje: hij kreeg de voor hem open gemaakte fles witte wijn die nog niet leeg was mee naar huis.

Doesborgh 1597 - SV Doetinchem 2 1684 1½ - 4½
1 R. Gerardus 1794 - Bert Lenderink 1856 ½ - ½