DOETINCHEM KANSLOOS IN NIJMEGEN
door Gert-Jan Zonneveld

Maandag 11 oktober moest een verzwakt Doetinchem het in de 1e ronde van de KNSB bekercompetitie opnemen tegen het sterke UVS uit Nijmegen. Teamcaptain Roel Evertse had de grootste moeite om 4 spelers te vinden die de eer van Doetinchem wilden gaan verdedigen in het gezellige Nijmegen. Na diverse smeekbedes via de e-mail vond Roel uiteindelijk 4 willige schakers te weten (in volgorde van bord) Henk, Marino, Theo en Gert-Jan. Op rating zouden we het bij voorbaat al moeten afleggen, maar je weet nooit in een bekerwedstrijd.

Op de weg naar Nijmegen kreeg waarnemend teamleider Gert-Jan echter een verontrustend sms- je van Marino dat zijn vergadering niet echt opschoot en het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk voor hem zou worden om überhaupt op tijd in Nijmegen te kunnen zijn; het had er op dat moment al alle schijn van dat we met een 1-0 achterstand zouden gaan beginnen.

In het gezellige Nijmegen werd met enige moeite en hulp van hulpvaardige schakers van de tegenstander de Ganzenheuvel gevonden door Theo en Gert-Jan; Henk was al ruim op tijd aanwezig.

Na de loting (SV Doetinchem lootte wit aan bord 1 en 3) kon de wedstrijd beginnen. Na een uur bleek dat Marino het echt niet ging halen en dus kregen we een reglementaire nul te verwerken. Op het 3e bord had Theo het zich onnodig moeilijk gemaakt. In een door hem voorbereide variant van het Frans (Tarrasch met 3. Pc6, een veel gebruikt systeem binnen de UVS gelederen heb ik me laten vertellen), vergat hij kort na de opening om zijn pion op c3 te planten, waardoor het dame paard gekunsteld en met tempoverlies ontwikkeld moest worden om zijn centrumpionnen te ondersteunen.

Zijn tegenstander Maarten van Rooij had vrij snel gelijk spel en wist met enkele gepointeerde zetten een duidelijke plus te bewerkstelligen. In een moeilijke stelling, schoot Theo een verschrikkelijke bok; een dubbele aanval van de zwarte dame (er dreigde zowel mat op g2 als paardvangst op a4) werd door Theo overzien, en ondanks enig tegenstribbelen had zijn tegenstander geen moeite om de partij te verzilveren.

Henk speelde op 1 tegen Fide meester Joost Retera; in een Bird had Henk iets vrijer spel, maar het was te weinig om echt concreet een poging te wagen en de resources die Retera in zijn stelling had gevlochten deden Henk besluiten om een getimed remise aanbod te doen, wat door zijn tegenstander werd geaccepteerd.

Op bord 4 had Gert-Jan zich kranig geweerd tegen zijn op papier en op rating sterkere tegenstander Joost Willemse; een mindere opening werd gecompenseerd door secuur verdedigen. In een optisch gelijke stelling bood zijn tegenstander remise aan, wat geaccepteerd werd, waarmee de definitieve eindstand van 3 – 1 in het voordeel van UVS op de borden kwam.

De KNSB beker en Doetinchem; schijnbaar geen goede match. Voor volgend seizoen moeten we van te voren toch goed inventariseren wie zich hier voor wil of kan vrijmaken van het 1e team om toch eens een keer verder te komen dan de 1e ronde.

UVS 2080 - SV Doetinchem 1885 3 - 1
1 FM Joost Retera 2294 - Henk Riepma 2091 ½ - ½