DOETINCHEM 3 KOMT WEDEROM TOT WINST
door Gert-Jan Zonneveld

Donderdag 9 december stond wederom een uitwedstrijd gepland voor het 3e team; wederom tegen een team van ASV, ditmaal het 11e, ook wel het ‘krasse knarrenteam” genoemd vanwege de hoge gemiddelde leeftijd van dit team. Het 3e had al eens eerder tegen dit team gespeeld tijdens de gezamenlijke ronde 2 jaar geleden en ook toen een bijzonder moeizame overwinning behaald welke toen leidde tot het kampioenschap.
Doetinchem 3 trad verzwakt aan, omdat zowel Benno, Bjorn als Gerard om uiteenlopende redenen niet konden spelen en er verder geen 6e bordspeler voorhanden was. Derhalve werd de strijd met 4 man en 1 vrouw aangegaan, om de reglementaire 1-0 achterstand weg te poetsen.

Al snel had Doetinchem 3 de gelijkmaker in het netje liggen; Wim Lenderink kannibaliseerde zijn tegenstander volkomen; eerst een pion, toen een stuk en uiteindelijk mat achter de paaltjes. Zo zien we ze graag en dat allemaal binnen de 20 minuten!!!
Doetinchem kwam op voorsprong door een puike overwinning van Micha van Doren aan het 6e bord. Met zwart zette hij zijn tegenstander vast, zette zijn stukken op de goede plaats, en met een geweldige zet (Paard d4!), viel al het cement uit de witte stelling en kon Micha het ene stuk na het ander stuk oprapen.
Lang kon Doetinchem niet genieten van deze voorsprong want Marije dolf het onderspit tegen haar 94 (!) jarige tegenstander. Deze had kort in het middenspel al een pionnetje gesnoept van Marije, maar door actief te blijven spelen bleef ze lang in de wedstrijd. Een moment van onoplettendheid kostte haar echter een loper en deze achterstand kan zelfs Marije niet meer ongedaan maken. Op de een of ander manier wil het nog niet echt met Marije dit seizoen, maar dat gaat vanzelfsprekend goed komen.
Teamcaptain Gert-Jan trof aan het 4e bord een ‘oude’ bekende; dezelfde tegenstander had hij getroffen in de bovengenoemde

kampioenswedstrijd waar hij ook nog het beslissende punt binnenhaalde. Ook deze keer leek het alsof hij het punt voor Doetinchem zou gaan binnenhalen; goed openingspel resulteerde in pionwinst en het idee was om daar op te gaan zitten en deze uiteindelijk in het eindspel ten gelde te maken. Een moment van onoplettendheid kostte hem de pion voorsprong en ook nog eens het stellingvoordeel. Donner heeft wel eens geschreven dat hij zijn … wilde uittrekken, nou zo ongeveer voelde Gert-Jan zich ook. Dan maar de hakken in het zand en zien waar het schip zou stranden was het adagium. Uiteindelijk wist hij een benauwde remise te behalen, in een zeer tricky eindspel waar zijn tegenstander zich onprettig bij voelde. Bij nadere analyse bleek het op tempo gewonnen voor zijn tegenstander, dus dit was een ‘gestolen’ half punt!!
De man in vorm dit seizoen is toch wel Henk Hamer; ook nu deed hij netjes zijn plicht. Een rustige openingsopzet, geen wilde of woeste uitvallen, stukken goed neerzetten, pionnetjes rustig naar voren, dan een paar gemene uitvallen waarbij zwart zijn stelling moest verzwakken en met o.a. een kreupel paard op d8, en een gepende toren op f6 kwam te zitten.
Hier weet Henk wel raad mee en vakkundig werd de zwartspeler uitgetikt.

Een benauwde maar verdiende 2,5 – 3,5 overwinning dus, maar met 5 spe(e)l(st)ers een prestatie van formaat en het 3e blijft bovenin meedoen voor de prijzen. Nu eerst het kerstreces waarna op 11 januari De Toren 10 naar Doetinchem komt. De winnaar van deze wedstrijd blijft meedoen om de prijzen en de verliezer haakt voorlopig af. Een wedstrijd om naar uit te zien.