REGELMATIGE OVERWINNING VOOR 3e TEAM
Door Gert-Jan Zonneveld

Na een korte onderbreking i.v.m. de feestdagen, mochten jongstleden dinsdag 11 januari de teams van Doetinchem 3 en De Toren 10 uit Arnhem in een rechtstreeks duel bepalen, wie bij koploper De Sleutelzet zou aanhaken en wie zou afhaken.

In deze wedstrijd kon Doetinchem niet beschikken over Marije van der Hoff, die zich een dag daarvoor had afgemeld i.v.m. griep. Gelukkig kon Gerard Rückert zich van zijn drukke beslommeringen vrijmaken, evenals Benno Thomassen die nu eens geen nachtdienst had; op zich zeker geen verzwakking, en vol goede moed ging het team aan de slag.

Na anderhalf uur spelen stonden Gerard, Henk, Gert-Jan en Mischa overwegend, stond Benno een stuk achter, en stond Wim nog een lastige klus te wachten om de partij binnen de remisemarges te brengen, dus een overwinning voor de onzen lag in de lijn der verwachtingen.

Deze verwachtingen werden inderdaad ingelost; Micha van Doren zette zijn tegenstander Ger Jan Brands in een Spaans vierpaardenspel goed onder druk en toen zijn loper op c5 een pion wist te winnen, en daarmee ook de zwarte monarch in het centrum hield (veld f8 was taboe), kon het punt langzaam maar zeker geteld worden. Middels torenverdubbeling over de e-lijn werd de druk zo groot, dat zijn tegenstander genoodzaakt werd zijn dame te geven, om mat tegen te gaan. Gelijk gaf zijn tegenstander zich gewonnen, omdat verder spelen zinloos was.

Wim Lenderink beleefde een moeilijke avond tegen tegenstander Marco Vastenhout. In een moderne verdediging verloor Wim al snel een pion kort na de opening, en hier stond weinig tot geen compensatie tegenover. Een kleine onnauwkeurigheid van zijn tegenstander gaf hem de kans om af te wikkelen naar een lopereindspel van ongelijke kleur, waarbij de laatste pluspion van zwart van nul en generlei waarde was. Remise derhalve.

Benno Thomassen kan beter spelen dan hij de laatste weken laat zien; door het te snelle spel en het niet goed doorrekenen van varianten, glipte er een stuk door zijn vingers. Dat hij daarna zijn tegenstander Khaled Mohammed het nog moeilijk wist te maken, en nog heel dicht bij de remise kwam, strekt hem tot eer. Maar helaas niet meer dan dat, want de speler van de Toren 10 liet zich uiteindelijk toch niet de kaas van het brood eten.

Gerard Rückert behaalde een tamelijke recht-toe-recht-aan overwinning; goede opening, ruimtevoordeel, goed stukkenspel. Zijn tegenstander Bettus aan ’t Goor kon dit niet goed handelen en sloeg aan het knoeien. Gerard maakte hier dankbaar gebruik van en wist met behulp van de witspeler die een afzichtelijke ketser (f3??) produceerde, een matnet te knopen om de witte koning.

Henk Hamer had op de zijn bekende wijze de partij opgezet; een soort betonschaak à la Hans Böhm vroeger en loerend op een kansje indien de tegenstander even niet alert genoeg is en dan toeslaan.
Zo ook nu weer; rustige opening, even een momentje van verslapping bij zijn tegenstander Jan Schoemaker, wat pionwinst opleverde, daarna systematisch afruilen en overgaan naar een eindspel. Hoewel het misschien sneller had gekund, wist Henk dit materiële voordeel te gelde te maken, en daarmee de wedstrijdpunten voor Doetinchem 3 veilig te stellen.

Gert-Jan Zonneveld en zijn tegenstander Hans Derendorp speelden een onconventioneel potje. De platgetreden paden van de theorie werden op zet 3 al verlaten en was men op de eigen inventiviteit aangewezen. Dit ging Gert-Jan in eerste instantie redelijk goed af, omdat hij met een leep zetje een pion wist te winnen. Een verkeerd getaxeerde ruil (beter paard tegen slechtere loper), bracht de partij aan het kantelen. Wit kreeg kansen in het dubbel toreneindspel, maar meer dan dit werd het niet, omdat Gert-Jan een afwikkeling tot eeuwig schaak in de stelling bracht, waar zijn tegenstander niet aan kon ontkomen. De partij werd na de 2e zetherhaling remise gegeven.

Een 4-2 overwinning, waarmee Doetinchem 3 goede zaken heeft gedaan. Samen met de Sleutelzet bovenaan, met slechts 1 bordpuntje minder. Zoals zich het nu laat aanzien zal één van deze twee teams kampioen worden en zeer waarschijnlijk weten we dat pas in de allerlaatste ronde, wanneer beide teams elkaar treffen.

Volgende wedstrijd is Wisch uit op 15 februari a.s., altijd lastig!!! Een bananenschil is gauw niet gezien!!
* Naschrift: De partij van Gerard Rückert is omgezet in een 0-1 nederlaag. Gerard heeft een te hoge rating en had daardoor niet mogen invallen in dit team/deze klasse.

SV Doetinchem 3 1481 - De Toren 10 1381 3 - 3
1 Gerard Rückert 1697 - Bettus aan t Goor 1453 * 0 - 1 *