'VROUWEN'
door Gert-Jan Zonneveld

Waarom is het op een schaakclub altijd een hengstenbal? En moet daar niet wat aan gedaan worden? Wat is er nou leuk aan om alleen maar tegen kerels aan te kijken? Als één procent vrouw is, mag je al blij zijn.
Een vereniging wil altijd groeien, waarom je dan niet op vrouwen richten? Zouden schakers stiekem bang zijn voor vrouwen? Sommigen beweren dat vrouwen niet kunnen schaken, en om er dan ook nog van te verliezen, dat komt dan extra hard aan! Maar dat gebeurt natuurlijk niet zolang je geen vrouwelijke leden hebt.

Bij Curves zitten alleen maar vrouwen. Als de club nou even met hen fuseert, dan zijn we in één klap klaar! Was het maar zo makkelijk. Schaken is niet makkelijk, vrouwen zijn niet makkelijk en vrouwen én schaken al helemaal niet! Aan Donner kunnen we het niet meer vragen en dat is wellicht maar goed ook.

Toch wel merkwaardig, vrouwen spelen al vroeg met poppen, kerels niet. Is de overgang naar die houten poppetjes dan niet snel gemaakt?
Moet je dat zo doen? Vrouwen, bij ons kan je met poppen spelen! Maar daar zijn ze nou net uitgegroeid! Dat schiet ook niet op. Kom nou mannen, vijftig vrouwen erbij en we zitten over de honderd leden. Of komt er dan niets meer van schaken? Wordt het dan een grote rotzooi? Moeten we blij zijn met die mannenclub? Had Donner toch gelijk, wat die ook allemaal gezegd mag hebben?

Ach, en aan de andere kant, een beetje rotzooi is toch juist leuk? Waarom moet alles zo gedisciplineerd? Het leven bestaat toch niet alleen uit schaken? Nee, maar op de clubavond wel!

Schaken is met poppetjes spelen, misschien heb je het nog nooit zo gezien, maar het is wel zo. Vrouwen spelen als peuter met poppen en mannen doen dat als ze volwassen zijn. Zit dat zo, en verander je daar dientengevolge niets aan? We zitten in een impasse, in een patstelling.

Maar laten we wel zijn, geen knulletje die met poppen wil spelen, waarom op latere leeftijd dan ineens wel? De vrouwen zijn hier consequenter, als ze jong zijn vinden ze het wel leuk, maar ouder en wijzer geworden, houden ze het voor gezien.
Ach, en als er meer vrouwen gaan schaken, dan komen er honderden kerels meer naar de vereniging en zitten we alsnog op één procent. We schieten daar dus geen meter mee op! Heb je dat weer, probeer je de club te laten groeien, zet je de deur open voor vrouwen, krijg je alleen maar gezeur! Altijd problemen met vrouwen of je ze nou wel of niet hebt! Krijgt Donner toch nog gelijk, het recht om met poppen te spelen gaat over naar de mannen als ze ouder en grijzer worden.

Maar mag het nou niet ietsjes meer zijn, laten we zeggen, vijf procent meer vrouw? Vier procent dan? Drie procent? Twee dan? Een procentje meer vrouw? Een procent van zeg vijfenvijftig leden is vijf en een half. Vijf en een halve vrouw meer moet toch kunnen? Vier en een half dan? Drie en een half? Twee en een half? Anderhalf? Een halfje dan? Een halve vrouw meer, toe nou? Alsjeblieft!!!