SVD 3 MET ENIG GELUK LANGS KAMELEON 2
door Gert-Jan Zonneveld

Als wedstrijdleider tijdens de KNSB ontmoeting tussen Doetinchem 1 en Philidor 1847 uit Leeuwarden mocht ik aanschouwen hoe ons vlaggenschip zich in het laatste uur alsnog de spreekwoordelijke kaas van het brood liet eten; een gewonnen stelling werd alsnog verkwanseld, en een potremise stelling ging door een lichtzinnige zet alsnog verloren, en in plaats van 4,5 – 3,5 werd het 3,5 – 4,5. Het verslag van teamleider Roel Evertse zegt genoeg. Schlemielig en onverdiend, maar het kan ook verkeren zo bleek afgelopen dinsdag. Nu wil ik het 3e zeker niet met het 1e vergelijken, maar deze avond was vrouwe Fortuna uiteindelijk op de hand van de Doetinchemmers, al zal Micha van Doren er gemengde gevoelens bij hebben (nietwaar Micha?).
De score werd geopend door de gasten uit Terborg; Marije heeft het niet dit seizoen; de opening ging nog wel deze keer, maar alras verdween er een stuk van het bord, voor een pion, maar dit was zeker niet voldoende. Toen ze ook nog een paard cadeau deed en haar tegenstander een stevig matnet om de zwarte koning aan het knopen was, reikte Marije haar tegenstander de hand.
Gelukkig deed Doetinchem gelijk wat terug; Benno, speelde een zeer acceptabele partij en nadat er een onaantastbaar paard op d5 was verschenen, en kort daarna een vrijpion op de a-lijn werd gecreëerd , was de partij beslist. Zijn tegenstander probeerde nog wel een totaal misplaatst remiseaanbod, maar Benno liet zich niet foppen en wist de partij op een elegante manier naar zich toe te trekken.
Micha speelde aanvankelijk een uitstekende partij; met een subtiele en krachtige loperzet werd eerst 1 pion en vervolgens een 2e pion veroverd; maar vanaf dat moment werd Micha iets te overmoedig en dacht dat alles kon. Tegenstander Tinus Gaastra liet zich de aangedragen kwaliteit en daarna nog een stuk goed smaken, en bracht de Terborgers op voorsprong.
Gert-Jan, op bord 1, speelde een goede positionele partij; aanvankelijk leek het witte paard op e5 van tegenstander Tom Huijink een ‘pain in the ash’, maar Gert-Jan zette zijn stukken goed neer, deed gezonde ontwikkelingszetten, en na de misser Df3, kantelde de partij. Zijn tegenstander offerde onterecht een paard op h6, en dat besliste eigenlijk al de partij. Dat zijn tegenstander daarna ook nog zijn dame verblunderde was voor de statistieken.
Bjorn speelt eigenlijk te weinig schaak; een drukke baan, bezig met het schrijven van een managementboek, en dat bleek ook wel uit de partijopzet. Het was griezelig qua penningen, dat ik maar besloot niet verder te kijken. Op een gegeven moment gingen er stukken over en weer in de aanbieding, en leek de speler uit Terborg de partij te winnen. Echter wie het laatst lacht, heeft het meeste geluk. Zo ook hier; de tegenstander van Bjorn gaf door alle goede geesten verlaten, zijn dame weg. Mazzeltjes Bjorn, maar misschien ook wel een beloning voor de goede partijen die eerder dit seizoen verloren gingen.
Tussenstand 3 – 2 voor Doetinchem, dus alles hing af van Philip. Philip heeft een wisselvallig seizoen. Hij speelt een zeer a-typisch soort schaak. Aparte openingen, vooral niet altijd alles ontwikkelen, en toch meestal acceptabele stellingen verkrijgen. Deze avond had Philip eerst het initiatief, maar toen dat was uitgewoed, bleken zijn stukken eigenlijk op hun uitgangsvelden te staan (Koning op e8, toren op h8 en beide lopers stonden op een gegeven moment op hun uitgangsvelden f8 en c8). Toch kon zijn tegenstander er niet doorheen komen en kwamen de heren in een eindspel terecht, wat moeilijk was. Philip probeerde het nog even om het te winnen, maar het remise aanbod was uiteindelijk ook goed genoeg voor de Doetinchemmers om een niet verwachte winst te noteren.
Met nog 2 ronden te spelen lijkt het 3e team veilig, aangezien het gat met nummer laatst Gendringen 4 punten bedraagt, en zij nog tegen de koploper moeten. Nummer voorlaatst, de Kameleon 2 staat op 3 punten. Een totaal niet verwachte goede klassering voor het 3e.
De volgende wedstrijd is uit tegen Doesborgh 2, waar ook kansen zijn voor de Doetinchemmers. We gaan er in ieder geval voor.

SVD 3 1342 - De Kameleon 2 1466 - 2½
1 Gert-Jan Zonneveld 1553 - Tom Huijink 1486 1 - 0