SLOTRONDE 3E KLASSE F
door Benno Thomassen

Op vrijdag 20 april stond voor de klasse 3F de slotronde op het programma. In deze laatste wedstrijden moesten de beslissingen nog vallen. Uitgerekend koploper Zevenaar en nummer 2 Kameleon gingen onderling uitmaken wie er kampioen zou gaan worden.

Ook onderin was de beslissing nog niet gevallen. In een onderlinge confrontatie ging nummer laatst Gendringen het vege lijf te redden tegen nummer voorlaatst Kameleon 2.

In het Denksportcentrum in Doetinchem begonnen om 20.00 uur de 48 schakers aan hun partijen. Het zou een sportieve avond worden waarbij de wedstrijdleiders Kees Nederkoorn en Theo Goossen weinig te doen kregen. Heel even werd de hulp ingeroepen omdat een schaker zijn eigen pion geslagen leek te hebben. Nadat dit zeer snel was opgelost hoefden de wedstrijdleiders alleen maar uitslagen te noteren, de rest verliep sportief en eigenlijk vanzelf.

Aalten - SV Doetinchem 3

SVD 3 nam het op tegen het veel sterkere Aalten. Er stond voor beiden niet meer op het spel dan de eer. Micha van Doren behaalde een halfje en leek daar mee de eer te redden maar voor een behoorlijke verrassing zorgde Jonny Nijenhuis. Hij is nog maar net lid van SVD en het was pas zijn 3e partij waarin hij moest noteren en ook nog het klokken niet mocht vergeten. Jonny speelde een uitstekende partij en wist deze zeer terecht winnend af te sluiten. De overige partijen werden verloren (4½-1½).

Doesborgh - Rokade

Voor Doesborgh - Rokade stond er ook niets meer op het spel. Zij waren als eerste klaar en de winst voor Rokade van 2½-3½ is er voor de statistieken.

Gendringen - Kameleon 2

Dan de partijen waar het echt om ging. Eerst de degradatie wedstrijd. Gendringen stond laatste en was alleen gebaat bij een overwinning. Kameleon 2 dat 1 punt voorstond deed er alles aan om dit niet te laten gebeuren. Op het grote scherm werden de halve en hele punten bijgehouden. Uiteindelijk wist Gendringen toch met een  minimaal mogelijk verschil klasse behoud veilig te stellen, 3½-2½. Hierdoor is Kameleon 2 gedegradeerd.

links Zevenaar 2 tegen Kameleon 1

Dan de partij om het kampioenschap. Het andere Kameleon had winst nodig tegen Zevenaar. Zevenaar 2 stond 1 wedstrijdpunt voor. Ook hier ging het met erg kleine stapjes. Heel lang stond er ½-1½ op het grote scherm, in het voordeel van Zevenaar. De diverse borden gaven ook weinig hoop voor Kameleon. Nadat Zevenaar wederom een vol punt scoorde en dus de tussenstand ½-2½ was geworden was het wachten op het laatste halfje. Dat halfje kwam er en Zevenaar werd de kampioen van 3F.

AALTEN 1627 - SVD 3 1300 - 1½
1 Bert te Sligte 1841 - Philip Schyns 1558 1 - 0