SVD 2 MET DE SCHRIK VRIJ IN HET DUEL MET PION 4
door Kees Nederkoorn

Veertien dagen geleden zat ons tweede team ook al klaar voor de wedstrijd tegen Pion 4, maar de tegenstander kwam toen niet opdagen. Dus een nieuwe datum en nieuwe kansen.
En die kansen leken in eerste instantie geheel aan de Doetinchemse kant te liggen.
Gert-Jan won al snel een pion, Bert en Niels kregen hele prettige stellingen. Bij Gerard en Adri was het een ingewikkelde toestand. Alleen Henk stond iets slechter vanwege een loper die werkeloos op b2 tegen de eigen pionnen aankeek.
Een half uurtje later maakte ik weer een rondje langs de borden. Even het materiaal tellen: Gert-Jan heeft een stuk meer, Bert een stuk meer, Gerard een stuk meer! Henk heeft zijn pionnen laten oprukken, ze staan nog steeds op de kleur van zijn loper, maar slechter staat hij zeker niet meer.
Bij Adri is het vreselijk ingewikkeld; het lijkt erop dat zijn tegenstander de overhand heeft. Bij Niels is de stelling vervlakt.
Weer een tijdje later: Adri zit in de problemen, Gerard heeft nog wel zijn stuk meer, maar dat dreigt steeds te vallen. Bovendien heeft zijn tegenstander een gevaarlijke vrijpion. En Niels staat een pion achter in een toreneindspel. Oei, niet best voor ons!
Maar Henk heeft zijn loper via een grote omweg van b2 naar f6 gespeeld en staat goed. Zwart offert een kwaliteit tegen dat monster op f6 en lijkt daar even compensatie voor te krijgen. Twee goede zetten zijn echter voldoende voor Henk om het eerste punt binnen te halen.
  Dan gaat Gerard onderuit: zijn stukken staan te ongelukkig en zwart wint materiaal en de partij.
En ook Adri moet er aan geloven: zijn tegenstander voert de aanval onberispelijk. 2-1 voor de tegenpartij!
Dan maakt Gert-Jan, die in gewonnen positie steeds eindeloos zat te denken, de stand weer gelijk.
Niels had zich intussen opgemaakt om een slecht eindspel zo goed mogelijk te verdedigen, maar tot zijn verrassing bood zijn tegenstander remise aan! Niels vroeg nog even voor de vorm aan de teamleider of hij dit mocht accepteren en nam het aanbod opgelucht aan.
Nu was Bert nog bezig. Zijn tegenstander deed voortdurend heel agressief uitziende zetten tegen de zwarte koningsstelling, maar Bert reageerde nauwelijks. Hij liet zijn stukken gewoon staan, waardoor de aanval gebakken lucht bleek. Vervolgens begon hij op de andere vleugel zelf een koningsaanval, die heel wat gevaarlijker uitpakte. Met een bekeken torenoffer zette hij de witte koning mat. Opgelucht noteerden we de eindstand: 3½-2½ voor Doetinchem!
We hebben de kansen op promotie nog helemaal in eigen hand.

SVD 2 1643 - PION 4 1484 3½ - 2½
1 Bert Lenderink 1808 - Johan Smits 1474 1 - 0