Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Bloemetje naar Boven IJ

door Henny Haggeman

Er mag een bloemetje naar Boven IJ. Omdat deze Amsterdamse club zijn sportieve plicht vervulde en plaatsgenoot Caissa 5 - zij het nipt (4,5-3,5) - pootje lichtte, spelen wij ook volgend seizoen promotieklasse. Daardoor degradeerde Caissa 5 uit de derde klasse van de KNSB en niet de Osbo-teams ASV 2 en Bennekom. Was de Amsterdamse tweestrijd in 4-4 geëindigd dan was Bennekom gedegradeerd en was er in de promotieklasse versterkte degradatie geweest. Met als gevolg dat de nummer 8 op de ranglijst was gedegradeerd naar de eerste klasse. Na het dramatische 5-3 verlies tegen een op papier veel zwakker Voorst zijn wij die nummer 8.
Tegen Voorst hadden wij alles in eigen hand. We hoefden alleen maar te winnen, dan waren we veilig. Reden voor mij het sterkst mogelijke team op te stellen en mezelf ernaast te zetten. Een te rechtvaardigen besluit. Het voorkwam echter niet dat we de bietenbrug op gingen tegen onze directe concurrent in de degradatiestrijd.
Naar dat verlies zag het overigens lang niet uit. Eigenlijk scheen op elk bord een Doetinchems zonnetje, behalve op dat van Henk. Onze Henk speelde deze week een toernooi in Tsjechië. Of hij daar geïnspireerd was geraakt tot de onHenkse zet h7-h5 in de openingsfase weet ik niet. Naar eigen zeggen kreeg hij de boel toch onder controle maar zag vervolgens een schijnoffer op g5 over het hoofd: 0-1.
Niets aan de hand want zowel Theo als Marino leken hun tegenstander onder de voet te lopen. Cees, Henry en Sander hadden bovendien een gezonde pluspion. En Roel werkte gestaag aan een veelbelovende aanval. Een klinkende 6-2 zege of iets dergelijks lag in het verschiet tot zo'n beetje alles mis ging wat er mis kon gaan.
Roel zag zijn voordeel wegglippen en was blij met remise. Cees gaf pardoes zijn pluspion weg en vluchtte ook in remise. Marius keek tegen een dichtgelopen stelling aan en remiseerde ook. En Henry raakte ook zijn pluspion kwijt en leek serieus in moelijkheden.
Het kon allemaal nog erger, bleek even later. Theo, wiens zege ik al telde, blunderde zijn fraaie stelling weg en verloor. Marino was toen al in een eindspel beland waar geen enkele muziek meer zat, waarmee zelfs een gelijkspel tegen Voorst er niet meer in zat. Henry kaveerde nog net de remisehaven binnen. En uiteindelijk wist zelfs Sander de vis niet op het droge te krijgen en berustte ook hij in remise.
Daarna volgden bange uren waarna een telefoontje van wedstrijdleider Huub Blom - de boodschapper van het wonder van Amsterdam - voor enorme opluchting zorgde.
Degradatie was dramatisch geweest voor de club. Dat had in elk geval tot gevolg gehad dat Henk en Sander het team hadden verlaten. Ook ikzelf had bedankt voor spelen op dinsdagavond. Het team, dat voor een groot deel al 13 jaar in deze samenstelling speelt, was uit elkaar gevallen. Het einde van een voormalig bolwerk.

OSBO; Promotieklasse; Ronde 9; zaterdag 6 mei 2017

Voorst 1873