Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Hopelijk blijft het engeltje nog even ...

door Marius van Hal

Voor ronde 5 stond de uitwedstrijd tegen Theothorne 2 in Dieren op het programma. Geen wedstrijd om bang van te worden, want in de eerste 4 ronden hadden onze tegenstanders alleen maar dikke nederlagen geleden. Ik begon daarom onbezorgd aan mijn eigen partij, en toen ik al in de opening een dame tegen 2 stukken wist te winnen dacht ik dat het wel goed zat voor die avond. Uiteindelijk bleek het toch nog hard werken voor een punt, maar zo rond de 40e zet was de klus geklaard.

Toen ik daarna de andere borden bekeek, was het wel even schrikken. Frits had een snelle remise gespeeld, maar Henk had geen antwoord op de koningsaanval van zijn tegenstander en verloor. Bovendien had Iloy een stuk geofferd om promotie van een pion te voorkomen en stond daarmee voor de onmogelijke taak om een eindspel van 1L+6p tegen 2L+6p remise te houden.

Niels won gelukkig wel. In een open veldslag werden in alle hoeken van het bord de stukken eraf geslagen en toen de rookwolken waren opgetrokken had zijn tegenstandster alleen nog maar pionnen terwijl bij Niels 1 paard de veldslag had overleefd. Het eindspel met een stuk meer was daarna niet moeilijk meer. Daarmee stonden we 2.5 - 1.5 voor, maar gezien de stand op het bord bij Iloy moest de partij van Thomas de doorslag geven. Thomas stond wel een tikje beter, maar genoeg voor winst leek het niet. Uiteindelijk had hij nog een verrassingsaanval waarbij hij met zijn koning naar de 6e rij liep en samen met toren en loper mat op de onderste rij probeerde te geven. Het zag er veelbelovend uit, maar telkens bleek de zwarte koning 1 vluchtveld over te houden en zat er niet meer in dan eeuwig schaak.

Terug naar Iloy. Zijn tegenstander leek het eindspel met vast hand naar winst te schuiven. Vlot werd een pion geofferd om de witte stelling open te breken en met zijn extra loper was zwart daarna heer en meester op het bord. Toen hij niks anders meer had ging Iloy met een vrijpion naar voren, maar wat een wanhoopszet leek, was in werkelijkheid een listig zetje. Toen zijn tegenstander zonder nadenken de kamikazepion sloeg, won Iloy met een tussenschaakje een loper terug. De resterende eindspel met ongelijke lopers was potremise, ondanks een pluspionnetje voor zwart. Zwart probeerde het nog wel een zet of 20, maar echt spannend werd het niet meer.

De volgende keer spelen we tegen Zevenaar 2, verreweg het sterkste team in onze groep. Als je ziet hoeveel moeite we met het zwakste team uit onze groep hadden, dan is er wel wat reden tot zorg. Hopelijk blijft het engeltje nog even op onze schouders zitten.

Ronde 5; dinsdag 7 februari 2017

Theothorne 2 1440