Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Doetinchem 3 tegen Velp 4j

door Jelmer van der Zaag

Ook al was het in principe een thuiswedstrijd, toch zaten wij van Doetinchem 3 vrijdag 17 februari bij de Paperclip in Velp. Om te beginnen, de opening ging niet gelijk op. Op de meeste borden was de opening nog bezig terwijl bij Wim (bord 2) het eindspel al begonnen was. Gelukkig had hij hierbij een paar pionnen voordeel. Toen dit twee dames werden maakte hij een aanzienlijke kans op de winnen, wat hij gelukkig ook deed. Bij Marije (bord 4) en haar tegenstander was de dichtheid van de stukken een ‘stuk’ groter. De terreinwinst speelde dus een grotere rol. De tegenstander van Jelmer (bord 3) had een sterke aanval in de opening die hij gelukkig wist te weerstaan. Uiteindelijk kwam hij zelfs een toren voor te staan. De strijd tussen Adri (bord 1) en zijn tegenstander was het zwaarst, het ging heel lang gelijk op. Uiteindelijk won Marije dankzij een goede inval in het gebied van de tegenstander, wat gunstig terrein opleverde. Gelukkig was hij het eens met haar suggestie dat het toen wel afgelopen was. De partij van Jelmer duurde een stuk langer, maar toen de stelling werd uitgedund tot een pionneneindspel waarin hij kwaliteitsvoordeel had, gaf zijn tegenstander het op. Het bleef dus nog even spannend wat er met de partij van Adri zal gebeuren. Nadat hij ook een paar pionnen voordeel wist te behalen, gebruikte hij dezelfde strategie als Wim, twee dames halen en er mat mee geven. Ook al hield zijn tegenstander het nog lang dapper vol.

SV Doetinchem 3

Velp 4 (j)   4 - 0