Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Eindelijk weer eens gewonnen van ASV

door Marius van Hal

Voorafgaand aan de wedstrijd tegen ASV4 heb ik de verslagen van Henny van de wedstrijden van vorig jaar (tegen ASV4 en ASV5) nog even doorgelezen op onze website. Tegen ASV5 was het niet best. Henny schreef over donkere wolken, degradatiegevaar, overdenken van zonden en hopen op betere tijden. Die betere tijden kwamen er niet meteen, want de volgende ronde tegen ASV4 werden de matchpunten op het laatste moment nog cadeau gedaan. Door een klein mirakel degradeerden we uiteindelijk net niet, zodat we afgelopen zaterdag de kans kregen om wat recht te zetten.

Er kwam al snel tekening in de wedstrijd. Henry speelde een snelle remise en kort daarna kon ik het eerste punt laten noteren. Ik had mezelf voor deze speciale gelegenheid op bord 1 gezet, maar had geen zin om door een sterke tegenstander langzaam te worden weggeschoven. Ik speelde daarom alles of niets in de opening. Het werd alles, en na 15 zetten konden de stukken weer terug in het doosje.

Vanwege de stand kregen de ASVers de opdracht om door te spelen waar mogelijk, maar bij Roel, Henny en Sander werd het evenwicht nooit verbroken en eindigde het toch nog snel in remise.

Theo speelde een spannende partij. Hij kreeg het initiatief en spaarde een zet uit door niet te rokeren, maar na een foutje stond zijn koning ineens zwaar op de tocht en keerden de kansen. Ik weet niet of er meer in had gezeten, maar in de partij koos zijn tegenstander voor een massale afruil die hem een toren eindspel met een pion meer opleverde. Tegen de meeste tegenstanders zou dat voldoende zijn geweest voor de winst, maar niet tegen Theo. Bij Theo gaat activiteit boven materiaal, dus gaf hij nog een paar pionnen, maar schoof ondertussen wel zijn beide torens naar de 7e rij en dat was voldoende voor remise.

Iloy kwam met voordeel uit de opening en hield dat vast tot het loper eindspel, maar zijn tegenstander had een vesting  en leek daardoor toch nog remise te maken. Ondanks dat hij in het vervolg nog een pionnetje mee kon pakken, was er voor Iloy telkens geen voor de hand liggende weg naar winst. Zijn tegenstander had voor het dicht houden van de stelling wel erg veel bedenktijd nodig. Daarom deed Iloy op het laatst een uiterste poging en gaf hij zijn loper in ruil voor 2 verbonden vrijpionnen. Dat had verkeerd af kunnen lopen, maar onder de druk van de klok greep zijn tegenstander even later ernstig mis en won Iloy alsnog.

Door al het spektakel bij Theo en Iloy kreeg de partij van Henk niet de aandacht die hij verdiende. Henk speelde een puike partij tegen de sterkste speler van ASV4. Zijn tegenstander werd in het middenspel terug gedrukt naar de onderste 2 rijen en had daar te weinig ruimte om alle dreigingen te pareren. Nadat zijn tegenstander met f7-f6 zijn koningsstelling had verzwakt kwam er al snel een dame naar g6 en een paard naar f7 en was het allemaal niet meer te verdedigen.

Met 4 punten uit 3 wedstrijden zijn we nu een keurige middenmoter. Voorlopig zie ik nog geen donkere wolken of degradatiegevaar.

OSBO; Promotieklasse; Ronde 3; zaterdag 4 november 2017

SV Doetinchem 1 1903