Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Mooie overwinning SVD 2 op Rokade 2

door Iloy Timmerman

Het 2e team heeft donderdagavond prima zaken gedaan in de 2e klasse C. Door de afwezigheid van Kees en Thomas, speelden Frits en Harold mee. Niet in de sterkst mogelijke opstelling moesten we toch even het klusje klaren. Dinsdagavond had Niels al een wedstrijd vooruit gespeeld, zelf vond hij het een saaie pot en zal ik er verder geen aandacht aanbesteden. Hierdoor was ik tijdelijk teamcaptain geworden.
Om 20 uur in het Zwaantje in Lichtenvoorde werden de klokken ingedrukt. In deze rumoerige zaal, had Marcel de eer om op bord 1 te spelen, zijn tegenstander, maakte er bijna een bullet partij van en nadat de kruitdampen waren opgetrokken bleef er een remise stelling over. Na overleg mocht Marcel deze aannemen.
Niet veel later kreeg Frits een remiseaanbod terwijl Frits zelf toch aardig in de verdrukking stond. Hierover hoefde wij niet te twijfelen en deze werd meteen binnen gehaald.
Op bord 3 had Gerard zijn stelling prima in evenwicht weten te houden, zijn tegenstander probeerde nog even, maar Gerard hield stand door goed controle over de d-lijn te houden.
Henk op bord 7 zorgde voor de eerste overwinning. Zijn tegenstander speelde de Alekhine opening, Henk wist eerst een pion te winnen. Zijn tegenstander vond dit niet genoeg en gaf even later zijn paard ook nog weg. Daardoor kon hij opgeven en was het 3-2 voor SVD een prima uitgangspositie.
Zelf mocht ik op bord 4 met zwart spelen, nadat ik al mijn stukken in stelling had gebracht, speelde mijn toch sterke tegenstander, een onnauwkeurigheid. Hierdoor kon ik twee pionnen winnen, hiervoor moest ik wel even mijn loper en paard offeren. Maar die pakte ik een aantal zetten later weer terug. Mijn tegenstander probeerde nog spel te maken, maar dat lukte hem niet en na zo'n 35 zetten stond hij mat.
Harold stond op bord 5 de hele partij beter, volgens mij op een gegeven moment zelfs een pion voor. Harold besloot om de overwinning binnen te halen met een remiseaanbod. Heel nobel!
Als laatste was Adri bezig, hij had zijn tegenstander al drie remises aangeboden, maar deze werden consequent afgeslagen. Zijn tegenstander was wedstrijdleider ook intern, want ja ach waarom stoppen als er nog wedstrijden bezig zijn. Zelf met drie pionnen en een paard op de koningsvleugel. Na zo'n uur aanmodderen, werd het heel verrassend remise ...
Daarmee had er niemand verloren en doet het 2e toch goede zaken in de competitie en staan we solide in het linkerrijtje. Helaas was dit zelf wel mijn laatste wedstrijd voor team twee, omdat het eerste mij nodig heeft. Gelukkig heeft Harold aangegeven dat hij vaker mee kan spelen en hoop ik dat hij mijn plaatst in kan nemen.

OSBO; Klasse 2C; Ronde 3; donderdag 7 december 2017

Rokade 2 1656