Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

SVD 2 kansloos tegen De Zeven Pionnen in Epe

door Benno Thomassen

Het 2e team heeft dinsdag 13 februari een flinke nederlaag geleden. Met 6½-1½ was De Zeven Pionnen veel te sterk. Vooraf was dit ingecalculeerd. Immers SVD2 moest aantreden met drie invallers. En dan weet je vooraf al dat het tegen de koploper een moeilijk verhaal gaat worden. Teamleider Niels die zelf in de lappenmand zit heeft bijna de gehele vereniging afgebeld om 8 schakers bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk is dat maandagavond laat gelukt. Het werd dan wel een flinke nederlaag maar enigszins geflatteerd was het wel. Aangezien ik zelf lang speelde heb ik niet heel veel van de partijen meegekregen.

Adri (6) speelde degelijk en stond vanaf het begin in evenwicht. Dat bleef het tot het einde en werd remise overeengekomen. Bert (4) kwam lastig uit de opening en dan weet je het wel tegen een tegenstander met een rating van 1788. Niels vroeg mij of ik voorkeur had voor een kleur. Dat had ik niet en bood aan dat ik opgeofferd mocht worden wanneer dit zou helpen. Zo plaatste Niels mij op bord 3. Mijn tegenstander met meer dan 400 ratingpunten meer heb ik niet echt aan het wankelen gekregen. Ik heb het ruim 40 zetten volgehouden maar toen was het ook de hoogste tijd om op te geven. Veel meer heeft er eigenlijk de gehele partij niet ingezeten. Niet veel later kwam Frits (8) remise overeen. Van zijn partij heb ik niets meegekregen. Met een tussenstand van 3-1 een rondje langs de borden gemaakt en dat gaf een beetje hoop. Gerard (2) stond prima en had erg veel dreiging in een stelling waar heel erg veel mogelijk was. Marcel (1) weerde zich dapper tegen de sterkste tegenstander. Hij won een toren voor 3 pionnen. Henk (7) ramde op de klok en dat is meestal een goed teken. Hij stond een pion voor in een prima stelling. En invaller Paul (5) speelde een prima partij en had een klein voordeeltje. Allereerst was Gerard klaar. Met een prachtige aanval met meerdere mogelijkheden maakte Gerard een foute zet-keuze en kon zijn tegenstander feliciteren. Jammer want het was een prachtige partij waar meer ingezeten had. Vervolgens stopte het rammen op de klok wat betekende dat de partij van Henk was afgelopen. Ik heb het slot gemist maar ondanks een betere stand verloor Henk. Wat er mis ging moeten we nog maar eens navragen. Met alleen Paul en Marcel nog achter de borden dreigde een flinke afstraffing. Paul speelde prima maar kreeg nog een flinke aanval tegen. Hij wist dit prima te pareren en daarna restte niets anders dan ieder een halfje te noteren. Knap gedaan. En dan de partij van Marcel. Het leek wel of heel Epe was uitgelopen, zoveel mensen stonden er om zijn bord. Marcel bleef rustig en speelde secuur. Maar dat gold ook zeker voor zijn tegenstander. Het duurde nog enige tijd maar ook Marcel moest zijn meerdere erkennen in zijn tegenstander. Een prima partij, maar helaas was dat niet genoeg.

En zo reden we ca 23.15 uur met een flinke nederlaag weg uit Epe, een ervaring rijker maar geen illusie armer. Waarschijnlijk werd er verloren van de kampioen en dat is met drie invallers geen schande.

OSBO; Klasse 2C; Ronde 5; dinsdag 13 februari 2018

De Zeven Pionnen 1751