Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Om des Keizers baard

door Niels van der Mark

Halverwege de wedstrijd realiseerde ik het me, ik had het nooit moeten zeggen. Voor ons vertrek uit Doetinchem vroeg Gerard me: ‘staat er vanavond nog iets op het spel?’ ‘Helemaal niks’, zei ik, ‘we staan veilig, we spelen om des keizers baard.’ Kennelijk had dat niet het gewenste ontspannende effect waar ik op hoopte, want het werd een hopeloze avond. Ik denk dat iedereen onder zijn niveau speelde. Iedereen, behalve invaller Wim. Die speelde een puike partij en was als eerste klaar, 1-0. Na een uurtje spelen had Wim, met wit, de volgende stelling op het bord gekregen.

Prachtig, de zwarte Koning moet bij de pion op a6 blijven en kan het Paard niet slaan. Wit moet op het juiste moment met het Paard toeslaan op de Koningsvleugel en daar een vrijpion creëren. Wim gaf naderhand aan dat het in de praktijk toch wat ingewikkelder was dan hij aanvankelijk dacht, maar hij wist de klus te klaren.

Op de andere borden zag het er ondertussen minder rooskleurig uit. Gerard had een pion verloren en ging een eindspel in met Paard tegen Loper, Marcel werd gemangeld en zocht een uitweg en Henk mocht het tegen een oppermachtige vrijpion opnemen. Bert had een zeldzame opening uit de kast getrokken en had daar mooi voordeel mee verkregen. Ineens ging het hard. Gerard kon opgeven, Marcel had zich als een straatvechter verdedigd door in een alles of niets aanval er veel materiaal tegenaan te gooien, onder het motto ”geen woorden, maar daden ”maar kon het tij niet meer keren en Henk, Adri en Frits gaven kort na elkaar ook op. Zo werd de voorsprong van 1-0 binnen een half uur omgezet in een 1-5 achterstand, het leek AZ-PSV wel. Zelf speelde ik een aardige, niet al te verheffende partij, maar wist wederom dit seizoen niet toe te slaan toen de mogelijkheid zich aandiende. In onderstaande stelling had mijn tegenstander, die zwart had, zojuist met zijn Paard op c2 geslagen, 19…Pxc2.

Stom, niet gezien dat ik niet kan slaan. Na 5 minuten nadenken speelde ik de pion op naar a3, onder het motto, ‘die gaat voorlopig nergens heen.’ Had ik wat beter gekeken, dan had ik ontdekt dat 19…Pxc2 een blunder was. Na 20.Lc6! wint wit een stuk. Zowel na slaan op c6, als een verdedigende zet, komt het witte Paard naar c6 en verliest zwart materiaal. In de partij kwam ik echter onder druk te staan en bleef ik een pion achter. Aangezien mijn tegenstander flinke tijdnood had en zijn teamcaptain hem opdroeg remise aan te bieden ( hiermee speelde Zutphen zich veilig) werd het toch nog remise. Ondertussen hielp Bert zijn mooie voordeel om zeep en moest genoegen nemen met remise.

Zo eindigen we het seizoen door deze 2-6 nederlaag ergens in de middenmoot. Het doet er allemaal niet veel toe, want deze competitie wordt aan het einde van dit seizoen beëindigd en volgend seizoen begint er een nieuwe competitie met een andere opzet. Hoe dat er precies uit gaat zien moet de komende maanden duidelijk worden.

We hebben het niet slecht gedaan als SVD2. Een paar jaar degradeerde we onmiddellijk het seizoen nadat we kampioen waren geworden, nu hebben we ons relatief makkelijk gehandhaafd. En dat terwijl we onze 2 sterkste spelers, Kees en Thomas, vaak hebben moeten missen en Iloy transfervrij naar het 1e vertrok. Ook mijn dank aan alle invallers, het 2e misstond jullie zeker niet!

OSBO; Klasse 2C; Ronde 7; maandag 9 april 2018

SV Doetinchem 2 1573