Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Italiaans

door Harold Vrieling

Ergens vorige week mailde Marius me of ik zaterdag mee wilde spelen met het 1e team. Niet bepaald de eerste keer dit seizoen, maar wel de eerste keer dat ik daadwerkelijk kon. Het was een thuiswedstrijd tegen een middenmoter zo mailde hij. Eerlijk is eerlijk, dat hielp wel mee in de beslissing om mee te doen. Ik had al lang niet gespeeld en als ik er in een uurtje afgeschoven zou worden kon ik tenminste met de staart tussen de benen het pand verlaten. Bij een uitwedstrijd lukt dat toch iets minder. Dan moet je wachten tot de rest klaar is en ondertussen aan iedereen uitleggen wat er mis ging. Dit waren zo ongeveer de afwegingen om te besluiten om mee te spelen.

Vervolgens naderde de wedstrijd zelf en ging ik eens kijken tegen wie ik misschien zou moeten spelen. Ene Hans Bouwer speelde altijd op bord 8 bij Schaakstad Apeldoorn 3. Vrijdagavond even gecheckt of ik wat wedstrijden van hem kon vinden in clubverslagen of databases maar dat schoot niet echt op. Vervolgens een beetje stap 4 doorgenomen op de bank en dat was de voorbereiding.

Dan de wedstrijd zelf. Om 13:15 schoof Hans Bouwer aan en begonnen we aan de wedstrijd. Met 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4 Pf6 4.Pg5 Lc5 kwam een lastige variant van het Italiaans op het bord. Onnodig te zeggen dat dat wel heeel lang geleden was dat ik dat een keer bekeken had. Ik wist nog dat slaan op f7 met het paard erg tricky is voor wit. Veiliger is slaan met de loper en deze daarna terughalen naar b3 of d5 (dat laatste met het idee om zo snel mogelijk het paard op c6 te ruilen). Zo gezegd zo gedaan: 5.Lxf7+ Ke7 6.Lb3 Tf8 En zo hoort het gespeeld te worden met zwart. De ideeen zijn vrij recht toe recht aan. Dame via e8 naar g6 of h5. Loper naar g4, paard naar d4. Probleem voor wit is dat je wel een pion meer hebt maar dat je serieus onder druk komt te staan. Het speelt gewoon lekker voor zwart. De partij ging als volgt verder: 7.0-0 d6 8.d3 Lg4 Dat is gewoon sterk gespeeld, geen tijd verliezen met h6, het paard moet nu ook terug naar f3 en het scheelt mooi een tempo. 9.Pf3 Pd4 10.Pbd2 Ph5 Wederom niets mis mee. Dit paard kan straks naar f4 en eventueel een keer naar g3. 11. Kh1 Het idee is dat ik op een zeker moment toch een keer met de g-pion op f3 moet slaan en dan wil ik een toren op de g-lijn zetten met de koning op h1. 11. … Dd7 12.c3 Pxf3 13.Pxf3 Lxf3 14.gxf3 Dh3.

En nu krijg ik voor het eerst de mogelijkheid om onder de druk uit te komen. 15.d4 Lb6 16.Lg5+ Ke8 De koning wil je liever niet op de d-lijn zetten omdat er dan allerlei tactische mogelijkheden in de stelling komen. Maar door Ke8 komt de toren van de a-lijn er niet zo gemakkelijk bij. 17.Tg1 Txf3? Hier waren we beiden al door een fors deel van de tijd heen en daarom miste ik hier de sterke voortzetting Le6!. 18.Le3 Td8 19.De2 Td7 20.Tg2 Ik had de toren al aangeraakt toen ik Le6 zag. Dat was even min. 20. … h6 21.Le6!

Dxe6 22.Dxf3 Pf6 En zo sta ik een kwaliteit voor, heeft zwart helemaal niets meer en hebben we beiden nog 10 a 14 minuten op de klok voor de rest van de partij. Dit is zo’n moment dat het belangrijk is om even goed door te pakken. Er zit namelijk nog een vies grapje in de stelling. Dat zag ik wel direct. 23.Tg6 exd4 24.cxd4 Dxe4 En dat kan dus niet. De laatste zetten werden bijna a tempo gespeeld. 25.Txf6! 1-0.

In de analyse na de partij werd door een paar teamleden van Schaakstad Apeldoorn 3 nog geprobeerd om het zwarte spel nog te verbeteren maar dat lukte niet echt. Toen nog even met Iloy geouwehoerd dat het in elk geval niet aan ons heeft gelegen vandaag en daarna Emmy gebeld dat ik klaar was. Marius maakte van de gelegenheid gebruik om me gelijk vast te leggen voor een volgende keer. En zo verliet ik uitstekend gehumeurd het pand.

Harold