Schaakvereniging Doetinchem
                                                                                                            Opgericht: 29 januari 1908

Off-day SVD

door Roel Evertse

SVD 1 staat weer met beide benen op de grond. Een grote nederlaag tegen koploper Apeldoorn 3 maakte een eind aan ontluikende fantasieën over een eventueel kampioenschap. Vier halfjes en vier nullen was de schamele oogst van een middagje schaken in een zweterig zuurstofarm hok waar zo’n 80 schakers bijeengedreven waren. Ik moest onwillekeurig denken aan nieuw emplooi voor de actiegroep ‘Varkens in nood’.
De nederlaag was ruimschoots ‘verdiend’: we leden aan een collectieve off-day, zullen we maar zeggen. Niemand van ons was dichtbij een overwinning, hoewel Theo een beetje in de buurt kwam. Een grove onnauwkeurigheid ruïneerde echter zijn fraaie stelling en deed hem belanden in een beroerd eindspel, waarin zijn tegenstander drie verbonden vrijpionnen had tegen een paard van Theo. Het mocht een klein wonder heten dat Theo er nog een remise uitsleepte.
Ondergetekende wist niets te bereiken: een correcte, maar ook bloedeloze remise.
Henry vierde zijn verlate seizoenstart met een felbevochten remise. Lange tijd zat onze man tegen een slechte stelling aan te kijken, maar zoals bekend geeft dat hem extra inspiratie.
Philippe wist met creatief spel een licht materieel overwicht te verkrijgen, maar realiseerde zich eveneens dat op winst spelen alleen mogelijk zou zijn door grote risico’s aan te gaan. Toch maar een halfje.
Hiermee was onze koek qua punten op en resteerde er slechts kommer en kwel. Onze anders zo solide spelende Henk werd hardhandig van het bord gemept, Iloy liet onverstandig genoeg twee torens toe op de tweede rij, Bram kreeg een koningsaanval te verduren die hem een stuk kostte en Gert-Jan verloor langs lijnen van geleidelijkheid.
Door de nederlaag zijn we van de 2e naar de 5e plaats gezakt. Nog net in het linker rijtje en niet meer dan een theoretische mogelijkheid om 1e te worden. Tot troost zij vermeld dat kans op degradatie ook minimaal is.

KNSB; 4e klasse B; Ronde 5; zaterdag 1 februari 2020
  Apeldoorn 3 1864