Mijn eerste keer bij Tata Steel Chess

door Fleur Westerhof

Dit weekend deed ik voor het eerst mee aan Tata Steel Chess. Ik had er erg veel zin in. Het dorp was helemaal versierd vanwege het schaken, cafeetjes hadden allerlei schaakborden en stukken, zo kon je gezellig ergens wat drinken en eten tijdens een potje schaken. Bij het toernooi mocht ik gelukkig wel dicht bij de grote zaal spelen, maar niet er in. Ik vond het eigenlijk niet zo heel erg, want ik kon toch kijken bij de grootmeesters. De zaal zag er erg mooi uit en hoop dat volgend jaar daar in mag spelen.

Dag 1
Mijn eerste partij speelde ik tegen Tanus, en ik had wit. Het begin ging al gelijk een beetje raar, hij wilde een soort van herdersmat bij mij doen, maar dat lukte gelukkig niet. Alleen ik weet niet of ik wel het goed heb verdedigd. Ik laat het begin aan u zien.

1.e4 – e5   2.Pf3 -Lc5   3.Pxe5 -Dh4   4.De2? – Pc6   5.Pf3.

Deze partij heb uiteindelijk gewonnen. Ik had een mooie vork en daarna zetten hij de toren voor mijn loper. Ook haalde ik een dame aan de overkant. Ik heb ook met de dame mat gezet.
’s Avonds in het hotel ging ik mijn partijen analyseren met papa, en schaakboeken lezen/naspelen.

Dag 2
Op de tweede dag gingen we ’s ochtends eerst even zwemmen in ons hotel met mijn broertje en zusje. We gingen op tijd naar het toernooi. Ik had al eerder in Wijk aan Zee afgesproken met een jongen die ik ken van schaaktoernooien om een paar leuke potjes te spelen voor de tweede ronde begon.
Mijn tweede partij speelde ik tegen Mario, ik was dit keer zwart.
Dit is mijn favoriete opening en ik kende hem ook goed waar door ik beter kwam te staan.

1.e4-e5   2.Pf3-Pc6   3.Lc4-Lc5   4.0-0-Pf6   5.d3-0-0   6.Lg5-h6   7.Lh4-Le7   8.Pc3-d6   9.h3-Le6   10.Lxe6-fxe6.

Nu heb ik een mooie centrum en dreig ik d5 te spelen. Deze partij heb ik uiteindelijk verloren, want ik had een vork op de toren en de dame. Ik vond dit wel erg jammer, want de 1ste plek was dus voor hem. Als ik eerlijk, ben baal ik nog steeds er een beetje van.
Na de partij ging ik nog kijken bij Magnus Carlsen die gelijk speelde tegen Anish Giri. Ook heb ik een leuk schaakboek gekocht bij Merijn van Delft. Hij had een schaakwinkeltje in een café. Ik heb een boek gekocht over de openingen van d2-d4.
’s Avonds in het hotel ging ik met papa partijen na spelen van hem en van mij. Ik had er wel wat moeite mee om papa de partij te laten zien die ik had verloren. Maar ik weet nu wat ik fout had gedaan en ik trap er nu dus niet meer in.

Dag 3
Zondagochtend gingen we eerst lekker zwemmen. Ik was al een beetje zenuwachtig, omdat ik tegen een bijzondere man moest gaan spelen. Maar het was wel fijn om lekker te zwemmen.
Mijn laatste partij moest ik tegen Daniel en ik was gelukkig wel wit. Dit was de strijd voor de 2de plek. Ik liep de zaal binnen ongeveer 7 minuten voordat de partij begon. De zaalleider begon nog een praatje met wat je moest doen als je klaar was. Toen was hij klaar met zijn verhaal en zei: “De zwartspeler mag de klok indrukken en dan begint de partij, succes!” Mijn tegenstander zat nog niet tegenover mij, maar hij zat zijn koffie en frietjes nog op te eten in de kantine. Toen drukte de zaalleider de klok in en zei dat ik een zet mocht doen en daarna moest wachten tot hij kwam. Ik schoot helemaal in paniek en werd helemaal onrustig. De zaalleider zei dat als hij er over een kwartier niet was, ik de wedstrijd had gewonnen, maar mijn tegenstander kwam toch nog na 14 minuten en 45 seconden. En de partij begon toch nog, ik schrijf hier alle zetten voor u op en de eindpositie, want het waren toch maar 15 zetten.

Dit was uiteindelijk mijn toernooi en ik heb de 2de prijs te pakken. Ik mocht voor 15 euro schaakboeken uitkiezen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor:

Ik vond dit toernooi superleuk. En het was super gezellig. Ik heb na mijn wedstrijden ook met Son (een jongen van 11 die ik ken van toernooien, hij deed ook mee met het schaaktoernooi) nog even aantal snel potjes bij een klein gezellig restaurantje gedaan. Dit was voor mij een geslaagd toernooi. Ik raad het u zeker aan om mee te doen aan Tata Steel Chess en het is niet alleen leuk om mee te doen, maar ook om te kijken bij de grootmeesters. Volgend jaar wil ik graag weer mee doen.