Doetinchem 1 hard onderuit in de 1e ronde

door Niels van der Mark

Na zo’n eclatante nederlaag als afgelopen dinsdag tegen Zevenaar 1 zou je een zeikerig stukje kunnen verwachten over: “we haalden ons niveau niet, teveel invallers, slecht gespeeld” etc, maar nee, zo’n stukje gaat dit niet worden. Eigenlijk heb ik aan deze avond best wel een goed gevoel over gehouden. Ik heb voldoende gezien om met enig optimisme de rest van het seizoen tegemoet te zien, zolang het corona virus geen roet in het eten gooit. Misplaatst optimisme? Nee ik denk het niet.
Aangezien Thomas, die in Duitsland woont, 14 dagen in quarantaine had gemoeten als hij had meegespeeld en Marcel zijn nek lelijk had verrekt moesten er 2 invallers worden gezocht. Gelukkig bleken Piet-Heyn en Paul wedstrijdfit. Paul bleek een gouden wissel, hij wist vrij eenvoudig (toch?) zijn partij te winnen. Piet Heyn had het zwaarder en moest na 2 uur spelen zijn meerdere erkennen in Jeroen van der Poel. Op de 1e drie borden had Zevenaar sterke 2000+ spelers opgesteld en die partijen gingen dan ook verloren voor ons, maar niet zonder slag of stoot. Bram speelde op bord 1 een prima partij tegen Guust Homs, maar kon het niet bolwerken en Iloy verweerde zich kranig tegen Thomas Verfuerth op bord 2, maar kon in een gecompliceerd eindspel de smalle weg naar de remise net niet vinden.

In deze stelling, (Iloy had wit) met allebei minder dan 2 minuten op de klok, staat zwart al gewonnen, omdat de witte Koning te ver weg staat. Als die bijvoorbeeld op c1 had gestaan was de weg naar remise een stuk eenvoudiger geweest. Toen even later de Dames geruild werden was het helemaal over, al probeerde Iloy nog wel met zijn Koning een sleutelveld te bereiken.
David speelde zoals we van hem gewend zijn, origineel en aanvallend. Zijn vroege f5 werd echter hardhandig afgestraft, waardoor hij na 1,5 uur spelen al klaar was. Hij gaat zijn punten nog wel pakken voor ons team met zijn attractieve speelstijl, daar ben ik van overtuigd. Zelf kon ik op bord 4 weinig bereiken. Ik had de hele partij een prettig plusje, maar door zorgvuldig defensief werk van mijn tegenstander kon ik geen potten breken.
Adri speelde op bord 6 een keurige remise en kwam, volgens mij, de hele partij niet in de problemen. Op bord 8, tenslotte, speelde Fleur haar eerste bondswedstrijd voor Doetinchem en hoe! Ze kreeg vanuit de opening controle over het centrum en wist haar tegenstander dusdanig onder druk te zetten dat ze een stuk won. En toen bleek maar weer hoe wreed het schaken kan zijn. Na ruim 2 uur spelen overzag ze iets en verloor het stuk weer en kwam zelfs 2 pionnen achter te staan. En dat wist haar tegenstander wel raad mee, waardoor ze helaas toch nog verloor.
Kortom tegen deze sterke tegenstander hadden we niet veel kans, maar iedere speler heeft wel laten zien dat er met Doetinchem niet te spotten valt. We zetten David de volgende wedstrijd een paar borden lager, waar hij verwarring mag gaan stichten, wat zijn huismerk is, Bram en Iloy die hebben genoeg laten zien om vol vertrouwen de volgende wedstrijd tegemoet te zien en Fleur gaat zeker nog punten pakken voor ons. Als Marcel er dan weer is, Adri zo degelijk blijft spelen en ik mijn voordeel ga verzilveren dan moet het goedkomen, toch?

SVD 1 1518 - S.V. Zevenaar 1 1726 2 - 6
Bram Zaalmink 1660 - Guust Homs 2156 0 - 1