Alweer 7 jaar zonder Frans

door Benno Thomassen

Vandaag 7 jaar jaar geleden overleed plotsklaps Frans Kuggeleijn. Een mooi moment om hier even bij stil te staan. Voor wie Frans niet kent of het gewoon even terug wil lezen hier de link daar de "in memoriam" destijds geschreven door Kees Nederkoorn en één van de prachtige verhalen geschreven door Frans.

Gelukkig wordt Frans binnen onze vereniging herinnert door middel van het Frans Kuggeleijn Memorial, het toernooi wat we jaarlijks organiseren. Helaas kon dit toernooi door de coronacrisis een paar keer geen doorgang kon vinden.

Persoonlijk denk ik nog met grote regelmaat terug aan Frans. Wanneer we het hebben over externe competitie uit het verleden of over gezellige momenten tijdens de schaakavonden, het zijn blijvende, mooie herinneringen.

Frans was een prettig mens, geen doorsnee, en een leuke schaker. Naast zijn vaak verrassende schaakpartijen, maakte hij fantastische tekeningen. Daarnaast kon Frans op zijn manier zeer boeiende verhalen schrijven. Hij moest soms even gemotiveerd worden. Net voor zijn dood heeft hij mij beloofd de pen weer op te pakken en weer eens een verhaal te schrijven. Helaas mocht dat verhaal er niet meer komen. Wel werd hij nog geëerd in een column van Henny Haggeman, destijds bij Blend voorgelezen door onze huidige voorzitter Niels van der Mark.

We gaan verder zonder Frans maar wat had ik Frans er nog graag bij gehad.

logo SVD getekend door Frans Kuggeleijn

tekening ter ere van 100 jarig bestaan van SVD getekend door Frans Kuggeleijn