Schaak-Off

door Niels van der Mark

In de maand september heeft de KNSB de Schaak-Off georganiseerd, een landelijk toernooi voor zowel huisschakers, jeugdschakers als clubschakers. Alle lokale clubs konden daaraan meedoen door rapidavonden te organiseren in de vorm van een 4-Kamp. Zo deed op 28 september ook SVD mee en mochten we 4 huisschakers, 3 jeugdschakers en 13 clubschakers verwelkomen. Het aantal van 20 deelnemers maakte het eenvoudig om alles in gelijkwaardige groepen van 4 spelers onder te verdelen. Omdat het 4 kampen waren kon iedere groep zelf bepalen wanneer ze aan de volgende ronde wilde beginnen. Dat hield het tempo er lekker in.

Groep 1. Bij de jeugdspelers was Victor Kramer oppermachtig. In de eerste ronde wist hij na een taaie partij Jelmer te verslaan waarna hij de resterende partijen met gemak won. Ik had Jelmer bij de jeugd ingedeeld, in de hoop dat hij ze nog wat bij kon brengen, maar helaas had Jelmer zijn avond niet en moest pijnlijk ondervinden dat het niveau van onze jeugdspelers toch heel aardig is. We gaan ze vaker terugzien op onze rapidavonden!

1  Victor   1 1 1 3
2  Coun 0   1 1 2
3  Milan 0 0   1 1
4  Jelmer 0 0 0   0

Groep 2 was de groep met huisschakers. Hier viel van alles te beleven. De nog jonge Hidde liet zien dat hij het spelletje goed doorheeft, maar speelde, mogelijk omdat hij voor het eerst met een klok speelde, soms iets te snel, waardoor het soms fout ging. In de eerste ronde had hij weinig moeite met zijn vader, Pieter en in zijn tweede partij ontsnapte hij met pat. Het niveau in de groep was echt leuk, al werd er af en toe een stuk weg gegeven, maar Jurgen, wist de groep te winnen door zin naaste concurrent Hidde te verslaan. Lang zag het er naar uit dat Nina de groep ging winnen, ze won de eerste ronde nog overtuigend van Jurgen, maar in haar laatste partij ging het helaas fout en moest ze genoegen nemen met een gedeelde tweede plaats.

1  Jurgen   1 1 0 2
2  Pieter 0   0 1 1
3  Hidde 0 1   0.5 1.5
4  Nina 1 0 0.5   1.5

Groep 3 werd overtuigend gewonnen door Iloy, hij moest alleen een remise afstaan aan Bram.

1  Marcel   1 0 0 1
2  Thomas 0   1 0 1
3  Bram 1 0   0.5 1.5
4  Iloy 1 1 0.5   2.5

In groep 4 wist Hans het Henk nog aardig moeilijk te maken in de eerste ronde, maar daarna was Henk helemaal los en wist hij met gemak zijn overige partijen te winnen. Jack was ook lekker op dreef en werd ongedeeld tweede.

1  Henk   1 1 1 3
2  Jack 0   1 1 2
3  Beko 0 0   1 1
4  Hans 0 0 0   0

In groep 5 liet David met handig spel zien een echte snelschaker te zijn waarmee hij al zijn partijen overtuigend won. Adri stond in zijn partijen meestal iets beter, maar de klok speelde hem vaak parten, waardoor hij enigszins vertekend met 0 uit 3 op de laatste plek terecht kwam. Fleur hadden we expres niet bij de jeugdspelers ingedeeld, zodat ze wat meer tegenstand zou hebben, maar kon uiteindelijk alleen haar partij tegen Adri winnen.

1  Adri   0 0 0 0
2  Paul 1   1 0 2
3  Fleur 1 0   0 1
4  David 1 1 1   3

Hoe nu verder? De winnaars van de groepen krijgen een uitnodiging van de Schaakbond om ergens begin oktober aan de volgende ronde deel te nemen. Die zal ergens overdag in een weekend georganiseerd worden. Uiteindelijk moet deze cyclus een landelijke winnaar opleveren. Eens kijken hoe ver de Doetinchemmers komen! Maar belangrijker is dat we ons als vereniging mooi hebben kunnen presenteren en een aantal huisschakers belangstelling hebben getoond om aan onze volgende rapidavond deel te nemen.