SVD wint eenvoudig van UVS 3

door Niels van der Mark

Ergens tussen deze en de vorige wedstrijd zijn we kampioen geworden. Niet door een overwinning, maar omdat onze concurrent, De Toren uit Arnhem, een steek liet vallen en niet verder kwam dan een gelijkspel tegen Doesburg. Op 16 mei, na de gezamenlijke slotronde, zullen we onze prijs in ontvangst nemen.

In 2014 mocht ik het eerste kampioenschap meemaken met een Doetinchems team. Zie hier het verslag van Adri toen. Een mooi en gezellig zestal. We ontvingen toen anderhalve liter bockbier de man. Gerard kreeg als topscoorder van Klasse 3D zelfs een extra fles.

(vlnr: Gerard Rückert, Niels van der Mark, Adri Maranus, Thomas Bijl, Iloy Timmerman en Frans Kuggeleijn)

Het jaar erop degradeerden we onmiddellijk uit de Klasse 2. We waren een maatje te klein.

In 2017 wisten we weer te promoveren. Op de teamfoto zien we dat Marcel ondertussen lid was geworden, Henk nog extern speelde en we zien de oud leden Gerard en Fritz. Leuk was dat Benno die avond mee was en live verslag deed op de website.

(vlnr: Frits Went, Gerard Rückert, Marcel Miltenburg, Niels van der Mark, Iloy Timmerman en Henk Hamer)

In 2020 stonden we fier aan kop, net als nu, konden niet meer ingehaald worden, maar er kwam een Lock Down. Dan is schaken natuurlijk even een bijzaak, maar toch balen dat een zeker kampioenschap ons zo ontnomen werd.

Vorig seizoen, tenslotte, degradeerden we uit de 1e Klasse van de OSBO en nu mogen we weer terugkeren. Wel weer met acht spelers, dus belangstellenden mogen een open sollicitatie aan onze teamleider Marcel sturen, die dit seizoen alles onder controle had.

Dan nu terug naar de wedstrijd van afgelopen dinsdag. Om het alvast een beetje te vieren had Marcel 3 jeugdspelers op de eerste 3 borden gezet. De overige drie borden waren door een zeer eerlijke en transparante loting bepaald tijdens een podcastopname, waarin Benno onze gast was. Helaas moest Fleur afzeggen. Ze had het weekend ervoor een 9-rondig toernooi in Duitsland afgewerkt en moest nog even bijkomen. En dat is te begrijpen, want ze heeft daar geweldig gepresteerd! Ze wist de eerste ronde al een 2000+ speler op te knopen en haalde 4,5 uit 9 met een TPR van 1883. Ze won daarmee dan ook de ratingprijs. Gelukkig vonden we Theo bereid om haar plek over te nemen.

Coun was als eerste klaar, het liep voor geen meter en al snel kon hij opgeven. “Wat kan ik in het verslag zetten,” vroeg ik hem nog, terwijl hij het pand verliet? “Dat ik ermee ga stoppen” aldus Coun. Tsja ik probeerde nog iets te zeggen over een leerkuil en dat dit erbij hoort, maar dat wilde hij allemaal niet horen denk ik. Zelf mocht ik de eerste overwinning binnenhalen van de avond. Ik wil niet opscheppen, maar hiermee ben ik topscoorder van ons team. Alleen Iloy kan me nog inhalen. Dat zal hij ook zeker gaan proberen natuurlijk. Marcel wist kort daarna ook te winnen en even later was ook Iloy klaar. Beide speelde een keurige recht toe recht aan partij.

Het beslissende punt werd mooi binnen gehengeld door Theo. Als een jonge god speelde hij zijn eindspel met gelijke lopers uit. Hij had er zichtbaar lol in. Alleen Jesse op bord 2 was toen nog bezig. Hij speelde een keurige partij en ik had het idee dat het voordeel gedurende de partij regelmatig van kant wisselde. Ik denk zelfs dat Jesse ergens op het einde van de partij verloren stond, maar zijn tegenstander liet zich met een tactiekje verrassen. Aan de voorzichtige glimlach te zien, die op Jesse zijn gezicht verscheen, had Jesse ook wel door dat hij ontsnapte. Afijn zijn eerste overwinning in een externe wedstrijd, laten we dat vooral vieren, toch?

En zo wisten we met 5-1 onze match te winnen en kunnen we ons klaar maken voor de laatste ronde, op 16 mei in Arnhem.

SV Doetinchem 1 1694 - UVS 3 1469 5 - 1
Theo Goossen 1944   Mark Baltussen 1487 1 - 0